Hlavní obsah

Virtuální realita míří do vesmíru. Na ISS bude pomáhat astronautům

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Společně s dalšími zásobami zamíří tento týden na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) vůbec poprvé také headset pro virtuální realitu. Jde o model od HTC, který byl speciálně upraven právě pro použití ve stavu beztíže. Primárně bude sloužit k podpoře duševního zdraví astronautů na palubě, bude pomáhat v boji proti velkému stresu a jednotvárnosti, která plyne z izolace na stanici.

Foto: NASA

Testy virtuálního headsetu ve stavu beztíže

Článek

Na úpravě headsetu VIVE Focus 3 od HTC se podílely také společnosti XRHealth a Nord-Space Aps. Společná iniciativa těchto podniků si klade za cíl zajistit „duševní rovnováhu s důrazem na potřeby astronautů a jejich bezproblémový pobyt na orbitě“.

„Při misích, které trvají měsíce či léta, žijí astronauti ve velmi omezeném prostoru a mají výrazně limitovaný kontakt s přáteli i rodinou,“ vysvětlil Per Lundahl Thomsen, technický ředitel společnosti Nord-Space Aps.

Doposud nebylo možné VR headsety ve vesmíru jednoduše použít, neboť ve stavu beztíže astronauti čelili problémům se sledováním pohybu a orientací, což zpravidla vyústilo v nevolnost uživatele. V prostředí bez gravitace chybí referenční body pro určení směru, což vede k nestabilitě headsetu.

Foto: archív výrobce

V takovémto balení poletí HTC VIVE Focus 3 do vesmíru

Země už jim nestačí. Technologičtí giganti svádí boj o vesmír

Internet a PC

Upravený headset

Zmiňovaným podnikům se ale podařilo celou VR platformu vyladit tak, že ji je možné využít i v takto náročných podmínkách. Headset využívá pokročilou metodu sledování prostřednictvím ovladačů.

Vesmírné misi ale předcházelo důsledné testování. „Cestu VIVE Focus 3, který byl vybrán z mnoha dalších VR headsetů jako doprovod expedice NASA Crew-7 na jejich cestě na ISS, považujeme za obrovské uznání našeho dlouhodobého úsilí v oblasti inovací,“ neskrývala své nadšení předsedkyně a spoluzakladatelka HTC Cher Wangová.

„Náš tým překonal jedinečné výzvy takové aplikace a přizpůsobil headset pro použití v mikrogravitačních podmínkách, čímž posunul možnosti virtuální reality na další úroveň. Jde o průlom, díky kterému astronauti získají stejné výhody v péči o duševní zdraví, jaké poskytuje pohlcující technologie na Zemi,“ podotkla Wangová.

Foto: archív výrobce

HTC VIVE Focus 3

První bude Mogensen

Jako první vyzkouší virtuální realitu ve vesmíru dánský astronaut Andreas Mogensen v rámci šesti- až osmiměsíční expedice NASA Crew-7, která je aktuálně v plném proudu. Headset HTC VIVE Focus 3 vynese do výšky 400 km nad povrch Země raketa z Floridy v rámci mise SpaceX CRS-29 NASA.

Start rakety byl plánován původně na úterý 7. listopadu, NASA a SpaceX ale nakonec 29. misi komerčních zásobovacích služeb na ISS posunuly na čtvrtek 9. listopadu, a to konkrétně na 20:28 EST. Vzhledem k časovému posunu tou dobou bude ve střední Evropě už pátek půl třetí ráno.

„Pro lidi z celého světa se snažíme zlepšovat možnosti péče o zdraví pomocí spatial computingu, který v reálném čase propojuje fyzický svět s digitálním, a jsme nadšení z výsledků. Nyní můžeme přispět k první vesmírné misi využívající této technologie. Možnost pomáhat astronautům zvládat stres i náročné podmínky vesmíru, aby si zachovali maximální výkonnost, nás skutečně těší,“ doplnil generální ředitel XRHealth Eran Orr.

Foto: NASA

Dánský astronaut Andreas Mogensen

Virtuální vs. rozšířená realita

Pojmy virtuální a rozšířená realita jsou velmi často zaměňovány, přitom ale obě technologie pracují na odlišných principech.

Brýle pro virtuální realitu se snaží uživatele vtáhnout do simulovaného světa a jeho smysly zcela odříznout od toho skutečného. Oči tak zpravidla zcela zakrývá displej a na uších jsou umístěna sluchátka, která jsou velmi často součástí celého systému.

Systémy rozšířené reality většinou vypadají jako obyčejné brýle, přes které může uživatel vidět vše, co se děje okolo něho. Speciální displeje nebo kamery pak jen dokreslují virtuální předměty do skutečného prostoru. Vlastně tedy propojují virtuální svět s tím skutečným.

Starlinku už roste internetová konkurence ve vesmíru

Internet a PC

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám