Hlavní obsah

Americká obchodní komise se chystá podat antimonopolní žalobu na Amazon

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Washington

Americká Federální obchodní komise (FTC) hodlá v příštích týdnech podat rozsáhlou antimonopolní žalobu na americký internetový obchod Amazon, zaměří se v ní na jeho klíčové internetové tržiště. S odvoláním na dokumenty a zdroje obeznámené se situací o tom ve čtvrtek informovala agentura Bloomberg. Hlavní součástí žaloby zřejmě bude obvinění, že Amazon využívá svého postavení na trhu k tomu, aby zvýhodňoval prodejce využívající jeho logistické služby a zároveň trestal ty, kteří tyto služby nevyužívají.

Foto: Gonzalo Fuentes, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Šéfka FTC Lina Khanová by vzhledem ke svým veřejným vyjádřením mohla požadovat restrukturalizaci společnosti Amazon. Jmenování Khanové do čela FTC zintenzivnilo kroky administrativy prezidenta Joea Bidena proti praktikám velkých technologických podniků, které omezují hospodářskou soutěž, píše Bloomberg.

Rozsáhlé internetové tržiště je centrem aktivit Amazonu v oblasti internetového obchodu. Vnější prodejci, kteří se na celkovém internetovém prodeji Amazonu podílejí více než polovinou, platí firmě poplatek za každý prodej prostřednictvím tohoto tržiště. Mohou si zaplatit i řadu služeb - od skladování přes dodávky zboží až po reklamu.

Neomezené volání zadarmo? Amazon chce lézt do zelí operátorům

Mobil

Využívání těchto služeb není povinné, většina prodejců je však vnímá jako nezbytné náklady na podnikání. Komise podle Bloombergu shromáždila důkazy, že Amazon znevýhodňuje prodejce, kteří tyto služby nevyužívají.

Část prodejní ceny, která v důsledku základního poplatku a úhrady za služby připadne Amazonu, se podle studie společnosti Marketplace Pulse postupně zvyšuje. Loni přesáhla 50 procent prodejní ceny, zatímco v roce 2016 činila 35 procent.

FTC už v květnu podala na Amazon dvě žaloby, protože podnik nemazal údaje o dětech shromážděné jeho chytrými reproduktory a nezákonně špehoval uživatele jeho chytrých domovních zvonků. Amazon obvinění odmítl, avšak přistoupil na to, že zaplatí 30,8 milionu dolarů (zhruba 666 milionů Kč) za urovnání obou těchto kauz.

Jedna žaloba za druhou

Minulý týden podala komise na Amazon další žalobu. V té podnik obvinila, že zapsal miliony uživatelů bez jejich souhlasu do své placené služby Amazon Prime a ztížil jim zrušení služby.

„Amazon lidi oklamal. Bez jejich souhlasu je lapil do spirály opakovaných předplatných, čímž uživatele nejen frustroval, ale také je připravil o značné peníze,“ komentovala žalobu předsedkyně FTC Lina Khanová.

Amazon měl v dubnu provést určité změny v postupu zrušení předplatného pod silným tlakem ze strany FTC, ale podle regulátora „porušování předpisů stále pokračuje“.

„Amazon záměrně podvedl miliony spotřebitelů, aby se nevědomky zaregistrovali do služby Amazon Prime. Společnost k tomu používala manipulativní, nátlakové nebo klamavé uživatelské rozhraní,“ citoval v prohlášení FTC server CNN.

Regulační orgán se prostřednictvím žaloby snaží dosáhnout udělení finanční sankce a soudního zákazu s cílem zabránit budoucím porušením předpisů.

Amazon přihlásil miliony lidí ke službě Prime. FTC ho žene k soudu

Internet a PC

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám