Článek
"Číslo linky mějte vždy uložené v mobilním telefonu nebo v diáři. Operátor vás požádá o identifikační údaje, například rodné nebo klientské číslo a pak kartu zablokuje,“ popisuje proces blokace Štěpánka Lencová z Raiffeisenbank a dodává, že od listopadu loňského roku neplatíte v žádné bance za blokaci karty poplatek.
Ten se v minulosti u embosovaných karet pohyboval kolem 2 000 korun.
Pokud by se vám stalo, že s kartou někdo cizí zaplatí ještě před tím, než ji zablokujete, část škody vám od listopadu nově zaplatí banka. Vy budete muset hradit škodu jen do výše 150 eur (cca 4 000 korun), zbytek ukradených peněz vám banka vrátí.
V případě, že by banka nezablokovala kartu, když jste nahlásili její ztrátu, zaplatí vám celou škodu. Žádné náhrady se však nedočkáte, pokud budete podvádět a krádež karty předstírat nebo když se dopustíte hrubé nedbalosti. Hrubou nedbalostí se myslí, že budete nosit PIN ke kartě uložený v peněžence nebo dokonce napsaný na kartě.
Dalším příkladem hrubé nedbalosti může být např. sdělování PIN třetím osobám. Ojedinělá v oblasti bezpečnosti karet je možnost jejich zamykání. Karta je uzamčena a před každým výběrem z bankomatu nebo platbou v obchodě ji musíte odemknout pomocí mobilního telefonu. Karta je tak lépe chráněna proti zneužití.
Reklamace platby kartou
V každém případě je důležitá prevence a co nejrychlejší odhalení nesrovnalosti. Kontrolujte pravidelně výpisy, sledujte aktuální pohyb na účtu přes internetové bankovnictví nebo si nechte zasílat SMS zprávy o každé provedené transakci, pokud to vaše banka umožňuje. Reklamaci můžete podat osobně na pobočce nebo centrále, přes internet nebo po telefonu.
Při zadání reklamace popište co nejpřesněji důvod reklamace a uveďte na sebe poštovní, e-mailový nebo telefonický kontakt. Nejpozději do 30 dnů by vám pak mělo přijít vyrozumění o tom, zda banka vaši reklamaci uznala.
Při zadání reklamace popište co nejpřesněji důvod reklamace a uveďte na sebe poštovní, e-mailový nebo telefonický kontakt. Nejpozději do 30 dnů by vám pak mělo přijít vyrozumění o tom, zda banka vaši reklamaci uznala.
Pokud nesouhlasíte s eventuelním zamítnutím vaší reklamace, můžete podat námitku (stížnost) a banka případ znovu prošetří. V případě druhého neúspěchu se obraťte na finančního arbitra. Za neoprávněné reklamace si některé banky účtují poplatky v řádu stokorun.