Článek
Uvedl to list The Kyiv Independent. Krize podle firmy vedla k dramatickému propadu čistého zisku za rok 2024 a akcionáři letos nedostanou žádné dividendy.
V prohlášení na Telegramu Kamaz ze situace obvinil zahraniční dodavatele, kteří údajně zaplavili ruský trh přebytečnými zásobami a výrazně přestřelili odhady poptávky.
Podle společnosti nyní ve skladech leží více než třicet tisíc dovezených nákladních vozů, které se nepodařilo prodat. Druhým faktorem je podle Kamazu přísná měnová politika ruské centrální banky, jež udržuje vysoké úrokové sazby a omezuje přístup k úvěrům.
„Nedostatek vyhlídek na růst trhu a tlak dovážených strojů nás nutí projevit odpovědnost a přijmout nepopulární, ale nezbytná opatření ke snížení výroby,“ uvedla firma.
Ruská centrální banka snížila klíčovou úrokovou sazbu na 18 procent po předchozím poklesu z 21 na 20 procent na začátku června. Inflace i tlaky na přehřívání ekonomiky podle banky klesají rychleji, než se čekalo.
„Měnové podmínky zůstávají přísné, ale ve srovnání s červnem se uvolnily,“ řekla guvernérka centrální banky Elvira Nabiullina.
Kamaz je druhým velkým ruským automobilovým výrobcem v tomto měsíci, který přechází na zkrácený pracovní režim. Před několika dny přišlo oznámení společnosti Avtovaz, že rovněž zavede čtyřdenní pracovní týden, a to z důvodu vysokých nákladů na financování a rostoucí konkurence ze strany zahraničních dovozů.