Hlavní obsah

Moskevské letiště Domodědovo se potácí na hraně krachu

3:14
3:14

Poslechněte si tento článek

Jedno z nejrušnějších moskevských letišť Domodědovo čelí prohlubující se finanční krizi. Je předlužené a neschopné své závazky splácet, protože mu klesá počet odbavených cestujících i letů. V půlce června bylo zestátněno. Nově dosazený šéf vedení Andrej Ivanov řekl, že jeho dluhy dosahují 70 miliard rublů (17 miliard korun).

Foto: Profimedia.cz

Letiště Domodědovo

Článek

Domodědovo má závazky ve výši 34 miliard rublů vůči ruským věřitelům a 450 milionů dolarů (9,4 miliardy korun) vůči zahraničním. Příští rok má vyplatit výnosy z dluhopisů v objemu osmi miliard rublů, uvedl list The Moscow Times. Moskevský soud umožnil podle páteční zprávy serveru AK&M obsluhovat dluh, tedy splácet jej a vyplácet výnosy.

„Nedopustíme riziko bankrotu,“ řekl ruské stanici RBK Ivanov. „Velmi doufáme, že zavčas přilákáme strategického investora nebo investory,“ dodal.

Ivanov prohlubující se zadlužení spojil s klesajícími příjmy a přetrvávajícími operačními náklady: „Dluh vznikl v důsledku snížení objemu přepravy cestujících a příjmů a nárůstu ztrát.“

Je to kvůli válce, ruská média to ale neříkají

Mezi lety 2004 a 2015 bylo Domodědovo nejrušnějším letištěm v Ruské federaci, pak jej předstihlo Šeremetěvo. V roce 2017 i tak Domodědovo odbavilo rekordních 30,6 milionu cestujících, připomněl web Rusaviainsider. Ještě v roce 2023 jím prošlo skoro 20 milionů cestujících, loni to bylo už jen 15,6 milionu a letos se očekává další propad nejméně o další dva miliony. Mezi lednem a dubnem klesl pokles počet odbavených cestujících o devět procent na 4,2 milionu.

Příjmy z předloňských 34 miliard rublů klesnou letos na 30 miliard. Jestliže ztráta činila v roce 2023 sedm miliard rublů, letos to bude deset miliard.

Jedním z faktorů zadlužení je otevření nového terminálu. Management navíc v době hospodářského poklesu dále najímal zaměstnance, kteří nebyli pro provoz nezbytní. Z jeho slov je jasné, že dojde k propouštění.

Ruská média ovšem neuvádějí, že k poklesu objemu cestujících dochází především kvůli válce na Ukrajině, kdy západní aerolinky do Moskvy nelétají. Provoz je také opakovaně přerušován pohybem ukrajinských dálkových dronů v oblasti.

Podezření na vyvádění majetku

Letos v červnu bylo letiště zestátněno. Na začátku roku požadoval generální prokurátor, aby sto procent akcií holdingu DME, který letiště vlastnil, bylo převedeno na stát a majetkové změny ve vlastnictví nemovitostí v areálu byly prohlášeny za neplatné. Vedení holdingu podle žaloby převádělo majetek a výnosy do zahraničí. Majitelé měli cizí občanství, v Rusku narozený Dmitrij Kamenščik má pasy Turecka a Spojených arabských emirátů, zatímco rozený Moskvan Valerij Kogan má občanství Izraele. Oba měli v letech 2021 až 2023 vyvést podle médií do zahraničí 18 miliard rublů.

Letiště bylo zprivatizováno na konci devadesátých let. V letech 2002 až 2016 ho držela společnost DME Limite vlastněná dvěma obyvateli britského ostrova Man. Tu pak převzala maltská společnost Alamo Limited vlastněná právě Kamenščikem a Koganem.

Výběr článků

Načítám