Hlavní obsah

TAL může nyní zvýšit přepravu jen o jednotky milionů tun ropy, tvrdí český provozovatel

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Transalpinský ropovod (TAL), který z Terstu zásobuje ropou rafinerie v Česku, Rakousku či Německu, může nyní zvýšit přepravu o jednotky milionů tun ročně. V tiskové zprávě to sdělil provozně-technický ředitel českého provozovatele ropovodů Mero Zdeněk Dundr. Zvýšení dodávek až o šest milionů tun, jak uvedl provozovatel ropovodu na italském území SIAT-TAL, podle Dundra vyžaduje úpravy.

Foto: Hannibal Hanschke, Reuters

Ilustrační foto

Článek

O větším využití ropovodu TAL se mluví v souvislosti s možným unijním embargem na dovoz ropy z Ruska, která do ČR proudí zejména ropovodem Družba.

Na TAL je Česká republika napojena přes produktovod IKL. Z něj loni Česko pokrylo zhruba 51 procent dovozu ropy, který činil 6,8 milionu tun, vyplývá ze statistik ministerstva průmyslu a obchodu.

SIAT-TAL v pondělí uvedla, že TAL může zvýšit „téměř okamžitě” své dodávky do střední Evropy o pět až šest milionů tun ropy ročně.

Takové zvýšení si podle firmy zatím nevyžádá technické úpravy a dodatečné investice do ropovodu.

Fiala: Ropovod TAL by vyřešil české problémy s ropou

Domácí

„V minulosti ropovod přepravoval až 42 milionů tun ropy ročně a v uplynulých dvou letech objem dosahoval 37 až 38 milionů tun,” uvedla mluvčí společnosti Paola Pasinová.

Podle společnosti Mero přepravní možnosti z let 2020 a 2021 byly ovlivněny pandemií koronaviru, během níž rafinerie v EU zpracovávaly významně méně ropy.

Přeprava přes TAL proto v té době podstatně klesla a k dispozici byla větší volná přepravní kapacita.

Pro letošek a další roky je ale podle Dundra vidět výrazné oživení přepravy a volná kapacita až do výše šest milionů tun není k dispozici.

„Této kapacity lze dosáhnout až po realizaci technických opatření, o kterých nyní intenzivně jednáme s ostatními akcionáři TAL. Současná kapacita nám dovoluje navýšit přepravu jen o jednotky milionů tun,” doplnil Dundr.

Maďarsko blokuje dohodu o embargu na ruskou ropu, i když by mělo výjimku

Ekonomika

TAL přepravuje ropu, kterou do přístavu v Terstu přivážejí tankery. Měří 753 kilometrů. Spravuje ho společenství TAL Group tvořené třemi společnostmi, v nichž mají podíly petrolejářské firmy.

Českou republikou ovládané Mero vlastní pětiprocentní podíl ve všech těchto třech společnostech, vyplývá z jeho webu.

Jediným pravidelným odběratelem ropy od Mera zůstala po roce 2012, kdy bylo ukončeno zpracování ropy v pardubické společnosti Paramo, firma Česká rafinérská.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám