Článek
„Podnikatelé mohou prodávat i vadné výrobky, ale jsou povinni kupující na tuto skutečnost předem zřetelně upozornit. Tyto výrobky musí být navíc prodávány odděleně od ostatních,“ upozornila Eduarda Hekšová ze spotřebitelské organizace dTest.
Prodejce se tak může zprostit odpovědnosti za konkrétní vadu, pokud upozorní, že je zboží prodáváno se slevou právě z důvodu této vady. Například kvůli chybějícímu knoflíku u saka. Kupující o tom ale musí vědět ještě předtím, než je zboží namarkováno.
„V naší poradenské činnosti jsme se setkali s případem, kdy byl spotřebitel o konkrétní vadě informován až při vystavení dokladu o koupi. Podle rozhodnutí Nejvyššího správního soudu to však není dostatečné,“ doplnila Hekšová.
Prodávající také musí upozornit, jakou konkrétní vadu věc má, a nemůže pouze paušálně sdělit, že věc je nebo může být vadná. To vše musí učinit srozumitelným a zřetelným způsobem, a navíc před uzavřením smlouvy, tedy koupí.
„Nestačí pouze vyznačit tyto informace až po zaplacení kupní ceny na dokladu o koupi,“ vysvětlila Hekšová.
Pokud podnikatel tvrdí, že informoval o vadě předem, bude na něm, aby tuto skutečnost v případě sporu prokázal. Jiné vady, které by se případně na věci projevily v době dvou let od převzetí zboží, lze reklamovat bez obav.