Hlavní obsah

Ochrana před nátlakem: Koupi zboží po telefonu je třeba písemně potvrdit. Jsou ale výjimky

1:33
1:33

Poslechněte si tento článek

Situace, kterou zná téměř každý. Zazvoní telefon a na druhém konci je prodejce, který se člověku snaží vnutit třeba doplňky stravy či jinou věc. Většina lidí to odmítne, slabší povahy ale mohou podlehnout. Nemusejí ovšem zoufat, smlouva, kterou takto uzavřou po telefonu, většinou neplatí. Musí se následně potvrdit.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační fotografie

Článek

Podobné hovory jsou zakázány, pokud k nim člověk nedal předem souhlas. Ale může se jednat i o ty, které dříve nějakým způsobem odsouhlasil třeba při koupi zboží. Prodejce pak musí na začátku hovoru sdělit jeho obchodní účel a údaje o sobě. Pokud mu pak lidé během něj něco odsouhlasí, neznamená to automaticky, že uzavřeli smlouvu.

„Nabídku učiněnou během hovoru musí podnikatel potvrdit v písemné podobě, například zasláním do mailu,“ řekla Eduarda Hekšová ze spotřebitelské organizace dTest.

Smlouva pak vznikne až poté, co kupující vyjádří souhlas, a to elektronicky nebo podpisem na listině. „Pokud vám je zasláno zboží, které jste si neobjednali, nemusíte nic hradit ani vracet na svoje náklady,“ dodala Hekšová.

Tato pravidla se ale vztahují pouze na situace, kdy volá prodejce spotřebiteli. Pokud by naopak spotřebitel oslovil podnikatele a poptával služby či zboží, uzavření smlouvy na základě telefonátu nic nebrání. Písemné potvrzení nabídky a souhlas zde nejsou nutné.

Hlavu by lidé neměli věšet ani v případě, že smlouvu potvrdili písemně na dálku, bez návštěvy pobočky. Mají právo od ní do čtrnácti dnů bez uvedení důvodu odstoupit.

Výběr článků

Načítám