Článek
Nejdramatičtější rozdíl ve výši pokut je u Penny Marketu, který vyvázl s jedinou sankcí za 120 tisíc korun. Za porušení zákona na ochranu spotřebitele býval přitom pokutován nejvíc, v letošním prvním kvartále 17 miliony korun. Typickým přečinem je lákání zákazníků na vysoké slevy, které se mají počítat z ceny za posledních 30 dnů. Právě to obchodníci porušovali.
Tentokrát platila nejvíc Billa, celkem 3,17 milionu korun za čtyři pokuty. Albert zaplatil 630 tisíc, třetí Kaufland 302 tisíc. Tesco, Globus a Lidl dostaly menší tresty.
„Jedná se o pokuty, které ve druhém čtvrtletí nabyly právní moci,“ řekl Novinkám mluvčí ČOI František Kotrba. Tresty inspektoři uložili na základě kontrol provedených většinou loni. U obchodů Billa šlo dokonce i o kontrolu z konce roku 2023.
Jestli nižší pokuty skutečně znamenají zlepšení v nabízených slevách, není podle Kotrby jisté. „Konstatovat to můžeme až na základě dlouhodobějších výsledků. Na kontroly slev se inspektoři zaměřují dál,“ uvedl mluvčí.
Pravomocně uložené sankce obchodním řetězcům ve 2. čtvrtletí 2025 |
---|
Billa, 4 pokuty v celkové výši 3 170 000 Kč |
Albert, 2 pokuty v celkové výši 630 000 Kč |
Kaufland, 2 pokuty v celkové výši 302 000 Kč |
Penny Market, 1 pokuta ve výši 120 000 Kč |
Tesco Stores, 1 pokuta ve výši 80 000 Kč |
Globus, 1 pokuta ve výši 50 000 Kč |
Lidl, 1 pokuta ve výši 15 000 Kč |
Zdroj: ČOI |
Typickým příkladem z vydaných rozhodnutí inspektorů může být prodejna Billy v Sokolově kontrolovaná v listopadu 2023. Polévku Vitana nabízela za 34,90 koruny s deklarovanou slevou 21 procent vypočtenou z ceny „dříve 43,90 koruny“. Podle evidence však byla nejnižší cena v předešlých 30 dnech právě 34,90. Ve skutečnosti tak sleva nebyla žádná.
„Pokuty se částečně týkaly také případů špatné komunikace cen na papírových cenovkách, které by se do budoucna neměly opakovat,“ řekla Novinkám mluvčí Billy Dana Bratánková. Billa loni papírové cenovky nahradila v celé síti cenovkami elektronickými, které se aktualizují centrálně.
Od dvojích cen před slevou upustili
Obchodníci se ocitli s úřady ve sporu poté, co jim začátkem roku 2023 zákon uložil uvádět u slev právě nejnižší cenu za posledních 30 dní. Snažili se polemizovat, že zákon výslovně nevyžaduje počítat procento slevy z této ceny. Jejich argument však loni na podzim odmítlo rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie.
V následujících měsících obchodníci upustili od praxe, kdy na cenovkách uváděli dvě referenční ceny. Cenu „běžnou“ nebo „dříve“ a cenu nejnižší za 30 dní. Slevu v takovém případě počítali z „běžné ceny“ neurčitého data, která byla vyšší.

Takto ještě loni vypadaly některé slevy v Penny Marketu.
Spotřebitelské organizace zůstávají obezřetné. „Pokud jde například o Penny, pokuta 17 milionů v prvním čtvrtletí a pokles na 120 tisíc v následujícím nejspíš znamená, že Penny přistoupilo ke korekci značení cen,“ řekl Novinkám advokát a předseda Sdružení obrany spotřebitelů Ondřej Zelenka.
„Je pravděpodobné, že upravili cenovky tak, aby byly po právní stránce v pořádku,“ dodal. Zároveň upozornil, že efekt slevové manipulace mohl u řetězců částečně zůstat.
Přizpůsobení vymáhaným pravidlům je podle něj častou reakcí firem po tvrdém zásahu inspektorů. Ačkoli pokuty jdoucí do desítek milionů nejsou vůči ziskům řetězců překračujícím miliardu korun příliš bolestivé, čelné příčky v žebříčku pokut České obchodní inspekce pro ně nejsou dobrou reklamou. I proto se podle Zelenky obchodníci přizpůsobili.

Upravené cenovky v Penny na snímku z jara 2025. Žádná falešná procenta slevy, která ostatně proti nejnižší ceně za 30 dní žádná není. Pozornost zákazníka má upoutat jen červená cenovka.
Nižší pokuty podle něj pravděpodobně souvisí i s mezerami v zákoně, kterých se obchody naučily využívat. Zelenka připomněl, že výrazy typu „naše cena“ nebo „neporazitelná nabídka“ nejsou ve znění zákona přesně definované, což vytváří prostor pro slevové praktiky. Ty sice zákon formálně neporušují, spotřebitele však jednoznačně matou.
„Obchodníci tímto způsobem využívají právní vágnosti, která komplikuje i samotné postihování,“ uvedl advokát, jak na praktiky řetězců pohlíží.
Zmíněné výrazy metodika inspektorů v povinnosti počítat slevu z nejnižší ceny za 30 dní neobsahuje. Podle názoru spotřebitelské organizace dTest by se však zákon měl vymáhat vždy, když u zákazníků prodejce vzbuzuje dojem slevy. Třeba červenou barvou cenovky či slovem „akce“. Na druhou stranu, existuje zboží, které má ze zákona výjimku, typicky se jedná o rychle se kazící potraviny, jako je třeba pečivo.
Zákazníkům Zelenka radí jednoduchý princip: neřešte, kolik ušetříte, ale to, jestli byste výrobek koupili i bez slevy. Porovnávejte ceny napříč obchody, sledujte vývoj cen v čase a nenechte se zmást procenty. „Sleva není dar, je to obchodní taktika,“ zdůraznil.