Hlavní obsah

Shein dostal ve Francii miliardovou pokutu za falešné slevy

2:55
2:55

Poslechněte si tento článek

Čínský internetový prodejce Shein ve Francii zaplatí pokutu 40 milionů eur (zhruba 986 milionů Kč) za klamavé obchodní praktiky. Oznámil to ve čtvrtek francouzský antimonopolní úřad. Jeho úředníci dospěli k závěru, že firma uváděla zákazníky v omyl ohledně slev. Společnost podle úřadu pokutu přijala. Poté co se od něj začali odklánět američtí zákazníci, je to další potíž, která e-shop potkala.

Foto: Edgar Su, Reuters

Obchodní značka Shein

Článek

Úřad zhruba před rokem začal vyšetřovat společnost Infinite Style E-Commerce, která zajišťuje prodej značky Shein. Společnost podle vyšetřovatelů zákazníky klame množstvím přeškrtnutých cen a permanentních akcí, jež vyvolávají dojem, že spotřebitelé dostávají velmi výhodnou nabídku.

„Avšak 57 procent inzerátů, které (úřad) zkontroloval, nenabízelo žádné snížení ceny, 19 procent nabízelo menší snížení ceny, než bylo inzerováno, a 11 procent ve skutečnosti ceny zvyšovalo,“ uvedl antimonopolní úřad.

Společnost přitom nedokázala zdůvodnit tvrzení ohledně dopadu na životní prostředí uvedená na svém webu. Zejména pak to, že se označuje za odpovědnou společnost, která slibuje snížení svých emisí skleníkových plynů o 25 procent.

Firmu Shein už na konci května k uvedení obchodních praktik do souladu s právními předpisy EU na ochranu spotřebitele vyzvala Evropská komise (EK), jež společnosti pohrozila pokutami. Podle výsledků vyšetřování Komise Shein porušuje evropská pravidla falešnými slevami, nátlakovými prodejními technikami a klamavými informacemi ohledně možností vrácení zboží.

Zjištěné nedostatky se týkaly také zavádějících označení produktů, nepravdivých tvrzení o udržitelnosti, chybějících nebo skrytých kontaktních údajů a zamlčování informací o odpovědnosti třetích stran.

Evropská komise vede zároveň s firmou samostatné vyšetřování ohledně unijního nařízení o digitálních službách (DSA). To firmu Shein od loňského roku označuje za takzvanou velmi velkou on-line platformu (VLOP) s přísnějšími povinnostmi ohledně transparentnosti a bezpečnosti.

Potíže v USA

Potížím čelí Shein i na americkém trhu. Důvodem jsou cla uvalená na Čínu a další opatření zavedená americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Podle analytické společnosti Sensor Tower se počet měsíčních aktivních uživatelů aplikace Temu v USA propadl mezi březnem a červnem o polovinu na 40,2 milionu. Množství amerických uživatelů aplikace Shein se ve stejném období také snížilo, i když jen o dvanáct procent na 41,4 milionu.

„Na vině je především zrušení výjimky de minimis, která dlouhé roky umožňovala čínským firmám zasílat malé balíčky bez celních poplatků. To zabraňuje tomu, aby levné zboží šlo přímo z čínských továren ke konečnému zákazníkovi bez zdržení a bez dodatečných nákladů,“ konstatoval analytik BH Securities Timur Barotov s tím, že tento e-shop přece jen zareagoval pružněji než jeho rovněž čínský konkurent Temu. „Zákazníci u něj navzdory dražším produktům utrácejí více,“ dodal.

Výběr článků

Načítám