Článek
Všech sedmnáct podniků, které se testování zúčastnily, potvrdilo, že budou pokračovat. A to buď ve formě čtyřdenního pracovního týdne, nebo v podobě devíti pracovních dnů ve čtrnácti dnech. To znamená střídání klasického a zkráceného týdne. Všichni zaměstnanci pobírají nadále plnou mzdu, informoval deník The Guardian.
Studii zorganizovala nadace 4 Day Week Foundation, která usiluje o to, aby kratší pracovní týden zavádělo více firem.
Test navazuje na ještě rozsáhlejší projekt z roku 2022, do něhož se zapojily téměř tři tisíce zaměstnanců. Ten skončil tak, že pracovní dobu zkrátilo 56 z 61 společností.
Nadace 4 Day Week Foundation, která nynější studii zorganizovala, doufá, že naváže na posun z období konce 19. a začátku 20. století, kdy kampaně vedené odbory prosadily dvoudenní víkendové volno. Dřívější normou byl šestidenní pracovní týden s volnem pouze v neděli, a to nejen ve Velké Británii, nýbrž i v dalších tradičně křesťanských zemích.
Aktivisté a někteří ekonomové tvrdí, že čtyřdenní pracovní týden prospěje jak pracovníkům, tak i podnikům. Lidé budou více motivovaní k dobrým a včasným výsledkům, dostanou více času pro sebe, čímž ubude případů vyhoření. Podnikům to usnadní nábory a pomůže k udržení zaměstnanců.
Zkoušejí to i české firmy
Výzkumníci z americké univerzity Boston College ve vlastní studii uvedli, že čtyřdenní pracovní týden byl pro pracovníky „extrémně pozitivní“. Lidé byli v životě spokojenější a ubylo případů vyhoření.
Britští aktivisté usilují o to, aby vláda vytvořila radu pro pracovní dobu, která by koordinovala politiku mezi podnikatelskými a průmyslovými lídry a odbory.
The Guardian upozornil, že koncept čtyřdenního pracovního týdne čelil silnému odporu předchozí konzervativní vlády, ale nynější ministerstvo práce je po loňském nástupu labouristů k myšlence vstřícnější. Žádné formální změny pracovního práva v tomto směru se však nechystají.
V Česku zkoušejí čtyřdenní pracovní týden tisíce firem, především z oborů, jako jsou informační technologie, marketing nebo reklama, kde je důležitá kreativita a není snadné přilákat zkušené zaměstnance.