Článek
Tramvaj pojede do Karviné kolem ostravské zoo přes Orlovou, Rychvald i kolem proslulého karvinského šikmého kostela.
„Trasa tramvajového spojení Ostrava-Karviná je předběžně stanovena na základě vedení stávajících báňských vleček a dopravních koridorů v územněplánovacích dokumentacích a předběžných studijních návrzích. Vedení trasy bude dále upřesňováno v dalších stupních dokumentace a také na základě jednání s vlastníky dotčených pozemků,“ upozornila krajská mluvčí Nikola Birklenová.
Dodala, že kraj nyní zadal projektantům zpracování tzv. záměru projektu a doprovodné dokumentace. Zjednodušeně řečeno mají zjistit, co vše bude na stavbu tramvajové tratě zapotřebí, kolik to bude stát či jak může být využita i v souvislosti s turismem a dopravou do průmyslových zón. Podle krajské mluvčí mají být výstupy této předprojektové dokumentace hotovy v polovině roku 2026.
„V případě kladného ekonomického hodnocení projektu bude dále přistoupeno ke zpracování projektové dokumentace pro povolení záměru stavby,“ upřesnila.

Tramvajové spojení mezi Karvinskem a Ostravou bylo v minulém století hodně oblíbené.

Tramvají se mezi Ostravou a Karvinou nevozili jen lidé, převáželo se i zboží.
Bezemisní doprava mezi městy
Podle hejtmanství je obnovení kdysi oblíbené tramvajové trati mezi Ostravou a Karvinou dalším krokem k ekologizaci dopravy v kraji, který dlouhodobě trápí znečištěné ovzduší. „Nejen že tento projekt přinese rychlé a ekologické spojení mezi Ostravou, Rychvaldem, Orlovou a Karvinou, ale také bude mít pozitivní vliv na zaměstnanost v regionu. Přispěje i k rozvoji průmyslových zón,“ sdělila mluvčí.
Kraj také doufá, že tato efektivní a pohodlná doprava do Ostravy může významně pomoci Karvinsku stát se atraktivnějším místem pro bydlení. „Navíc využitím stávající vlečkové sítě dochází k přeměně dopravního brownfieldu po těžbě uhlí na moderní tramvajovou infrastrukturu,“ shrnula Birklenová.
Kraj už vloni podepsal memorandum o využití vlečkové sítě pro tramvajovou trať s jejím vlastníkem, společností PKP Cargo International. Memorandum schválila i města, kterých se projekt týká. „Rozhodně tomu fandíme, protože to našemu městu pomůže s pohodlným dopravním spojením s Ostravou,“ uvedl například primátor Karviné Jan Wolf (SOCDEM).

Takto vypadalo tramvajové nádraží v Moravské Ostravě.

Tramvaj jezdila i přes ostravské Radvanice. Na snímku nádraží.
Trať se začala propadat
Tramvaje mezi Ostravou a Karvinou jezdily v různé míře intenzity v letech 1909 až 1967. Úzkorozchodná tramvajová dráha vedla z Moravské Ostravy do Karviné a spojovala nejvýznamnější závody Ostravsko-karvinského uhelného revíru.
V době svého vzniku byla jedinou možností přepravy osob a v určitém období i zboží. Tramvají se například převážely poštovní zásilky, ale i pivo z karvinského pivovaru do Ostravy. Tramvaje jezdily i v dobách obou světových válek.
Svou největší slávu zažila karvinsko-ostravská tramvajová trať ale až v 50. letech minulého století. Poté přišel postupný úpadek a ukončení provozu dráhy kvůli poddolování, které způsobilo propadání trati.