Článek
„Šíře standardního stání bude 2,65 metru, ale VIP parkování ve čtvrtém nadzemním podlaží budou široká dokonce tři metry,“ uvedla pro Novinky mluvčí Letiště Praha Denisa Hejtmánková k projektu nového parkovacího domu u Terminálu 2, který bude mít dvě podzemní a sedm nadzemních podlaží.
Letiště jde tedy jinou cestou, než výstavbou nejmenší možné plochy pro automobil jako je tomu v případě městských projektů P+R parkovišť.

Denisa Hejtmánková přitom potvrdila, že i Letiště Václava Havla Praha se už teď potýká s nedostatkem parkovacích míst. „I proto v rámci modernizace letiště počítáme také s vybudováním nového parkovacího domu jak pro cestující, tak pro zaměstnance,“ podotkla.
Celkové náklady na projekt a výstavbu parkovacího domu na letišti s 1352 parkovacími místy vyjdou na 1,5 miliardy korun. „Nelze úplně jasně určit na kolik vyjde jedno parkovací místo. V parkovacím době budou také kanceláře, terminál pro autobusy a bude se jednat o vysoce moderní parkovací dům,“ tvrdí mluvčí letiště s tím, že se zde bude nacházet i pobytová zelená střecha s fotovoltaickou elektrárnou a reprezentativními prostory pro interní využití.
Pokud se ale celková částka za výstavbu vydělí pouze počtem parkovacích míst bez ohledu za další zmíněné prvky, vychází i tak jedno parkovací místo zhruba na milion sto tisíc korun. Parkovací místa na pražských P+R přitom vycházejí na milion a bonusy navíc jako na letišti tam nejsou.
Potvrzují to dva plánované parkovací domy P+R za jeden a čtvrt miliardy korun, které vyrostou u konečných stanic metra na Zličíně a ve Strašnicích. Oba mají mít dohromady 1243 míst s tím, že předpokládaná cena je v součtu asi 1,25 miliardy korun bez DPH.
Jedno nové parkovací místo P+R u metra tak vyjde skoro na milion korun. Šířka jednoho stání je dva a půl metru, tedy o patnáct centimetrů méně než na letišti.
Řidiče v Praze přitom na některých místech trápí šířka stání pro jejich vozy. Nejstarší parkoviště, jako je například P+R Opatov, Skalka I nebo Zličín I, byla budována v 90. letech podle tehdejších méně velkorysých norem a počítaly s výrazně menšími rozměry vozidel.
Šířka stání se zde pohybuje okolo 2,25 metru až 2,3 metru, což dnes nemusí stačit pro běžné rodinné SUV. Praha ale přemalování čar neplánuje, protože by ubylo tabulkových míst.
A proč budou mít na letišti zrovna sedm pater do výšky? Projekt parkovacího domu se podle Denisy Hejtmánkové soustředí na maximální využití pozemku, ale zároveň s omezením jeho výšky kvůli pravidlům Řízení letového provozu.
„Velikost projektu také vychází z výpočtů kapacity příjezdových a odjezdových tras, aby byl provoz komfortní i při omezeném počtu vjezdů a výjezdů. V rámci příprav projektu byly prováděny detailní mikrosimulace na pohyb automobilů v objektu, a to s ohledem na celkový dopravní skelet letiště,“ doplnila mluvčí letiště.