Hlavní obsah

Je to Pirát! Náměstek primátora Hřib si dělá politickou reklamu na městských akcích nošením speciální helmy

2:55
2:55

Poslechněte si tento článek

Olepení reklamou jako hokejisti nebo fotbalisti mohou být pražští politici klidně na každé veřejné akci, na které zastupují město. Této možnosti viditelně využívá náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib. Velkým nápisem na helmě dává opakovaně najevo, že je Pirát. Doslova to má napsané na čele. „Chceme k této problematice rozbor,“ říká magistrát.

Foto: Novinky, Novinky

Náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib (Piráti) se na dopravních akcích prezentuje ve vlastní helmě s politickou reklamou, protože zakázané to není.

Článek

Když jste na stavbě, máte mít na hlavě helmu. Náměstek primátora Zdeněk Hřib si ji však cíleně nasazuje i před novinářskými kamerami a fotoaparáty, a dokonce si vozí i jednu pirátskou. Nasazenou ji měl i v půlce června při zahájení stavby nové tramvajové trati u Národního muzea, aniž by mu na široké ulici při rozhovoru hrozilo nebezpečí úrazu hlavy.

Není to zakázané, ale je to zajímavé téma, potvrzuje Karel Komínek z Institutu politického marketingu. „Technicky neexistuje žádná pevná hranice, kterou by politici museli dodržovat. Řídí se pouze tím, co považují za přípustné, respektive co jejich voliči skousnou,“ uvedl.

„V moderním pojetí vyžaduje práce politiků vytváření kontinuálního souhlasu voličů s jejich vládnutím. Technicky tedy začíná další kampaň prvním dnem usednutí do nového úřadu. V tomto pohledu je snaha prezentovat výsledky města coby zásluhy konkrétní politické strany logická,“ popisuje.

Nelze přitom podle něj jednoduše odlišit, které činnosti v pozici člověka s politickým mandátem jsou jenom „výkonem funkce“ a které už „politickou kampaní“. „I proto se česká právní úprava zaměřuje spíše na to, kdy se kampaň vede, než na to, co všechno se za kampaň počítá,“ upřesňuje.

Náměstek primátora Zdeněk Hřib nevidí v používání pirátské helmy na městských akcích žádný problém. „Helmu s logem naší strany používám při zahajování a přebírání stavebních investic dlouhodobě, je moje osobní. Tisková konference u muzea probíhala jako obvykle před prapory s velkými logy zhotovitele, projektanta i městských společností,“ uvedl s tím, že se jako náměstek primátora zvolený za Piráty hrdě hlásí k tomu, že se jeho straně daří plnit to, co lidem slíbili.

„Například rekordně rozvíjet tramvajovou síť v Praze nebo realizovat historicky nejvyšší objem investic do veřejné infrastruktury. Výsledky jsou vidět, a to považuji za podstatné,“ doplnil Hřib.

Politický marketingový konzultant Karel Komínek podotkl, že je technicky možné, aby obce měly svůj vlastní etický kodex, který tuto oblast upravuje. „Budou to otázky spíš na právníka. Předpokládám, že existuje sada úkonů, kdy může zvolený politik vystupovat jako osoba vykonávající úřední činnost, kde bych předpokládal politickou neutralitu, ale popravdě v naší praxi se s takovými konflikty nesetkáváme,“ dodal.

Praha zatím pro tyto příklady nemá striktní pravidla, ale do budoucna se to může změnit. „Magistrát hlavního města v tuto chvíli nemá manuál, který by tuto situaci upravoval. Nicméně v plánu je interní právní rozbor k této problematice, případně budeme téma konzultovat se státními autoritami,“ uvedl Matěj Ludvík z magistrátního oddělení komunikace.

Výběr článků

Načítám