Článek
Obrana obhajuje svůj postup uzavírání servisních smluv až po akvizici techniky jako promyšlený a výhodný.
„U některých zakázek vyjednáváme smlouvy samostatně, protože tak lze lépe reagovat na specifické požadavky jednotlivých systémů, přizpůsobit rozsah služeb aktuálním podmínkám a podpořit zapojení tuzemského průmyslu,“ vysvětluje mluvčí David Šíma.
Podle něj může dodatečně sjednaný servis prodloužit životnost techniky. „Tento přístup vychází z informací získaných během technických konzultací, kontrol, testování a školení, které pomáhají přesně definovat servisní požadavky. Díky tomu lze optimalizovat náklady, vyhnout se neefektivním závazkům a zároveň zvýšit bojovou připravenost i životnost techniky.“
Kritika NKÚ
Postup ministerstva však kritizuje Nejvyšší kontrolní úřad. Prezident NKÚ Miloslav Kala po prezentaci kontrol na obraně uvedl, že odkládání uzavření servisních smluv považuje za chybu. Podle něj je výhodnější vyjednávat smlouvy už v době plánované akvizice, protože tak má resort silnější pozici při dojednávání podmínek. Kala dodal, že by osobně nikdy nepostupoval jinak a že by se tato praxe měla změnit.
Bezpečnostní analytik a v minulosti poradce několika ministrů obrany Milan Mikulecký postup obrany také kritizuje. „Nikdo, kdo je trochu soudný, nebude uzavírat smlouvu na nákup zbraňového systému za desítky miliard, aniž by měl jasně garantováno, co zaplatí za celý životní cyklus, kdy tento zbraňový systém bude provozovat už jen z toho důvodu, že tyto náklady dosahují až 70 % celkové ceny, oproti zhruba 30 % toho, co stojí samotný nákup,“ říká.
„A právě servis, náhradní díly, průběžné modernizace, to vše tvoří dominantní část ceny životního cyklu. Laicky řečeno, pokud podepíšete kupní smlouvu dřív než smlouvu na servis, dáváte hlavu na špalek a můžete jen doufat, že dodavatel bude milosrdný. A to s prominutím může udělat buď hlupák, nebo zločinec, který má pocit, že státní rozpočet je bezedný,“ dodává analytik.

Systém protivzdušné obrany Spyder
Podle mluvčího obrany Šímy ale díky pozdějšímu podepsání servisních smluv získá obrana poznatky o provozu a uchrání veřejné finance. „Příprava servisních smluv je komplexní proces vyžadující detailní analýzy a vyjednávání. Uzavření smlouvy po dodání techniky umožňuje využít aktuální poznatky o jejím výkonu a technickém řešení, což vede k výhodnějším podmínkám a chrání veřejné finance před riziky technologických změn. Ministerstvo obrany tímto postupem zajišťuje kontinuitu a stabilitu bez ohledu na politické cykly. Jde o odpovědný a efektivní přístup k provozu vojenské techniky.“
V současnosti má ministerstvo obrany uzavřené servisní smlouvy jen na část pořizované techniky, například na letouny CASA. „Servisní smlouva na letouny CASA byla uzavřena s Airbus Defence and Space S.A. v roce 2023. Smlouva je ve formátu Full In-Service Support, navazuje na předchozí kontrakt z roku 2015, platí do 30. listopadu 2030 a je omezena maximálním finančním limitem 2,182 miliardy korun včetně DPH,“ uvedl Šíma.
Naopak servisní smlouvy zatím nebyly uzavřeny například na systém protivzdušné obrany SHORAD (Spyder) ani na budoucí bojová vozidla pěchoty CV90. Tendry za desítky miliard korun tak zatím nejsou servisně kryty. Přitom servis po dobu životnosti techniky, která může být až třicet let, může stát výrazně více než samotný nákup – v případě CV90 obrana za obrněnce zaplatila 59,6 miliardy korun.
Obrana o servisu jedná
„V souladu s akviziční smlouvou bude servisní smlouva s českým poskytovatelem služeb uzavřena do dodání prvních vozidel. Ministerstvo aktuálně vede technická jednání se společností BAE Systems Hägglunds AB za účasti AČR ohledně všech modifikací pásových bojových vozidel, dílen, simulátorů a dalších součástí. Výsledky těchto jednání mají přímý vliv na specifikaci servisních požadavků i na nabídkovou cenu,“ dodal Šíma.
Vzhledem k tomu, že vláda schválila nákup 246 obrněnců již v roce 2023 s jasně stanovenou cenou, není zřejmé, o jaká technická jednání obrana konkrétně hovoří. Podobný postup bude pravděpodobně použit i u servisu tanků Leopard 2A8, které armáda získá v nadcházejících letech. Servis starších tanků 2A4 na sedm let přitom vyjde na 6,16 miliardy korun bez DPH.