Hlavní obsah

Obrana kupuje zajíce v pytli. Za dva cvičné obrněnce Titus zaplatí 170 milionů

3:02
3:02

Poslechněte si tento článek

Šestikolové obrněnce Titus má armáda ve výzbroji zhruba pět let. Nyní chce nakoupit další, ale výrazně dráž. Každý z 22 vozů bude stát téměř 200 milionů korun. Pro přípravu řidičů, kteří budou drahou techniku šoférovat, nakoupí ještě dva vozy cvičné. Každý zhruba za 85 milionů korun. A byť cena je již známá, neexistuje zatím ani vizualizace výcvikové verze.

Foto: Aleš Fuksa

Obrněné vozidlo Titus

Článek

Ministerstvo obrany je ale na bližší podrobnosti skoupé. „Vzhledem k tomu, že veřejná zakázka je ve fázi zadávacího postupu a není ukončeno jeho schválení, nelze sdělovat bližší podrobnosti,“ odpověděl na dotaz Novinek Karel Čapek, mluvčí ministerstva obrany.

Při předchozí akvizici v roce 2019, kdy obrana objednala 62 titusů, z toho 42 ve velitelsko-štábní a 20 ve verzi palebné podpory, armáda žádné cvičné vozy nepotřebovala a výcvik probíhal na „ostrých“ vozech. Aktuálně pořizované cvičné vozy budou sloužit k výcviku ve speciálním vojenském středisku ve Vyškově.

Nákup obrněnců má proběhnout bez výběrového řízení, což ministerstvu obrany zákon umožňuje. Dodavatelem vozů bude společnost Eldis ze skupiny Czechoslovak Group (CSG) Michala Strnada.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

Obrněný transportér Titus a místo řidiče

Oproti velitelsko-štábní verzi, která je vybavena pokročilou technologií s řadou komunikačních prvků, jsou cvičné vozy prakticky holé. Obsahují jen základní komunikační prvky, výsuvné boční podpěry a imitaci výsuvné antény, kterou disponuje velitelsko-štábní vůz.

„Vozidla jsou, co se týče konstrukce podvozku i korby a balistické i protiminové odolnosti, stejná jako ostatní verze právě proto, aby pro řidiče simulovala co nejvěrněji velitelsko-štábní verzi. Ve zkratce v podstatě absentují jen speciální elektronické systémy,“ popsal mluvčí CSG Andrej Čírtek.

Výrobce použije makety

Zátěž vozu a pokročilé systémy mají simulovat makety. „Elektronické vybavení a systémy jsou nahrazeny imitacemi a zátěží tak, aby váhové rozložení vozidla i těžiště a chování vozidla při jízdě plně odpovídalo vozidlům zmíněných verzí, kterými armáda disponuje,“ dodal Čírtek.

Cvičný Titus nicméně zatím zřejmě neexistuje, výrobce nemá ani vizualizaci. „Bohužel žádnou fotografii ani render v současnosti nemáme k dispozici,“ zareagoval mluvčí CSG na žádost redakce o poskytnutí vizualizace.

Nákup dalších vozů Titus je součástí koncepce výstavby Armády ČR do roku 2030. Původní plán ale hovořil o 17 vozech, ne o 24 vozech včetně zmíněných výcvikových verzí. Cena nejvybavenější velitelsko-štábní verze byla v roce 2019 necelých sto milionů korun včetně daně. Holý výcvikový vůz dnes bude stát 85 milionů korun.

Obrana přitom dodnes nemá vyřešené zpoždění dodávek. Poslední vůz z původní objednávky dostali vojáci až loni v létě, byť smlouva počítala s dodávkou v letech 2022 až 2023. Jestli byl dodavatel za prodlení pokutován, není zřejmé. Obrana ani na tuto otázku neodpověděla.

Související články

Výběr článků

Načítám