Článek
„Jsem ráda, že se nám podařilo se Spojenými státy americkými vyjednat, že kromě osmi nových víceúčelových vrtulníků Venom a čtyř útočných vrtulníků Viper (které česká armáda kupuje, pozn. red.) dostaneme od USA darem dalších šest viperů a dva venomy,“ sdělila v srpnu 2022 během návštěvy základny v pražských Kbelích ministryně obrany Jana Černochová.
Ale zatímco všechny kupované stroje už do Česka přiletěly, ty darované nikoli. Termín dodávky je neznámý, protože smlouva, která zahrnuje i nezbytnou modernizaci a servis, byla podepsána teprve v srpnu minulého roku. Tedy s dvouletým zpožděním.
„Smlouva na dodávku a modernizaci osmi vrtulníků systému H-1, které nám USMC (Námořní pěchota USA, pozn. red.) darovala jako nepotřebný materiál, byla podepsána 14. srpna 2024,“ řekla Novinkám mluvčí obrany Simona Cigánková.
Ta dále potvrdila, že o termínu dodávek se teprve jedná. „Vrtulníky, které již mají něco odlétáno, budou modernizovány na stejnou úroveň vybavení, jaká je u 12 vrtulníků již dodaných. Konkrétní termín dodávek modernizovaných vrtulníků je v současné době předmětem jednání mezi českou a americkou stranou,“ upřesnila.
Modernizaci za čtyři miliardy
Dvanáct nových strojů objednala předešlá vláda v roce 2019. Dodávka v hodnotě 14,5 miliardy korun zahrnuje nejen samotné stroje, ale také zbraňové systémy, údržbu a výcvik personálu.
Oprava a modernizace osmičky starých strojů bude Česko stát 3,7 miliardy korun. Provede se v USA bez zapojení tuzemských firem. Podílet se na ní nebude ani státního podniku LOM Praha, který je obvykle odpovědný za servis vojenské letecké techniky. V současné době totiž nemá dostatečné zkušenosti a oprávnění pro servis těchto amerických vrtulníků.

Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) a v pozadí bitevní vrtulník AH-1Z VIPER
„LOM bude zapojen pouze do procesu převzetí a již od prvopočátku do základní údržby,“ potvrdila Simona Cigánková. Základní údržba je ale limitující, při větších závadách bude třeba stroje poslat na opravu do USA, přičemž tento režim bude platit minimálně do doby, než LOM získá potřebné zkušenosti a certifikace.
Tato doba se při tom počítá na roky, podle obrany by totiž měl státní podnik zkušenosti a potřebná oprávnění získat „v nejbližších letech“.
O servisu se jedná
„LOM postupně získává schopnost vyššího druhu údržby, tzv. stupeň I-Level,“ vysvětlila Cigánková s tím, že ministerstvo obrany jedná o podmínkách proškolení na nejvyšší stupeň, aby tuzemští technici mohli provádět i generální opravy.
Proces školení, praxe techniků a certifikace obvykle trvá několik let. Schopnost generálních oprav se tak bude pravděpodobně shodovat s termínem dodávek zmíněných strojů. Znamená to, že starší vrtulníky získá Česko později než nové.