Článek
„Někdo mu to už vysvětlete,“ nabádá bývalý pilot Pavel Schneider, odborník na izraelskou vojenskou techniku a účastník dobrovolného programu izraelské armády Sar-El.
„Každý, kdo se alespoň trochu v tomto segmentu orientuje, vidí, jaké jsou čekací lhůty na dodávky této techniky, a ví, že i přes řadu objektivní kritiky jsou F-35 špičkové stroje. Handl s nimi je handl s naší bezpečností,“ nebere si servítky.
Specifický izraelský adir
Kromě doby, kdy by Česko mělo letouny získat, je podstatný rozdíl také v avionice, zbraňových systémech a použitých komponentech pro výrobu. Izraelská verze F-35I Adir (hebrejsky „mocný“) spoléhá z větší části na vlastní izraelský software a také široké zapojení domácího průmyslu. Detailní specifikace jsou státním tajemstvím, nicméně i tak je seznam rozdílů mezi běžnou F-35 a verzí Adir dlouhý.
„Izraelské systémy jsou jiné. Nejsou to housky na krámě. Adir je tak rozdílný oproti globální verzi F-35, kterou má získat Česko, že hovořit o odprodeji je stejná utopie jako dát do benzínového auta naftu a divit se, že nejede. To by panu Babišovi měl někdo vysvětlit,“ říká Schneider.
Slova o tom, že by Česko přeprodalo Izraeli tyto stíhačky páté generace jsou tak podle něj pouhým výkřikem do tmy.
Skeptický je i bezpečnostní analytik a pilot Milan Mikulecký. „Přestože jsem kritikem řady akvizic současného vedení ministerstva obrany a přechod z letounů JAS 39 Gripen na letouny F-35 považuji za mimořádně zpackaný, tak jiné řešení než F-35 pro nás v této době není na stole. Jiný letoun páté generace není na trhu a jeho schopnosti jsou a v následujících letech budou nenahraditelné,“ míní Mikulecký.
„Možnost prodeje námi objednaných letounů F-35 do Izraele ale můžeme jednoznačně vyloučit,“ zdůrazňuje Mikulecký a přidává zdůvodnění: „Izrael stíhačky F-35 nenakupuje, získává je darem v rámci programu FMF (Foreign Military Financing - pozn. red.). Letouny jsou hrazené americkou vládou, a to v rámci programu pomoci, která činí 3,3 miliardy dolarů (téměř 70 mld. Kč) ročně. Pokud by Izrael nakoupil letouny z jiného kontraktu, musel by je hradit ze svých zdrojů.“
Šéf Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR Jiří Hynek připomněl, že nákup stíhaček je primárně kontraktem mezi ČR a USA. „Neznám obsah smluv, kterými v režimu vláda-vláda pořizujeme letouny F-35, ale předpokládám, že jejich přeprodej do jiné země bude podmíněn souhlasem ze strany USA,“ upozornil Hynek. Připustil, že v případě spojeneckého Izraele by s tím Američané teoreticky souhlasit mohli.
„Je ale otázkou, jestli v letech, kdy bychom měli letadla obdržet, tedy mezi roky 2031 a 2035, o ně bude mít Izrael zájem,“ poznamenal.
Za F-35 chce Babiš patrioty
Babiš o prodeji či zrušení nákupu hovoří dlouhodobě, naposledy před pár dny. Stejnou myšlenku měl i v březnu. Novinkám tehdy řekl, že je potřeba spíše investovat do protivzdušné obrany než do „útočných“ stíhaček.
„Měli bychom se pokusit tu zakázku přehodnotit a třeba ji přeprodat. Mohli by o ně mít zájem v Izraeli. My potřebujeme investovat do obranných protiraketových systémů, jako je systém Patriot nebo izraelský Iron Dome,“ podotkl. O systému Iron Dome, který je vytvořen specificky pro hrozby, jimž čelí Izrael, už později nemluvil.
Česká armáda by měla dostat první stroje v roce 2031 a loni už americkým výrobcům poslala 26 miliard korun jako zálohu. Za pořízení 24 letounů F‑35 Česko zaplatí přibližně 150 miliard korun. Celkově stíhačky páté generace s třicetiletým provozem vyjdou podle odhadů na 322 miliard korun.

Americká stíhačka F-35