Hlavní obsah

Cestování vlakem bude v Česku rychlejší

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Železniční doprava na koridorech se příští rok v Česku zrychlí až o desítky minut. České dráhy (ČD) počítají se zkrácením jízdní doby mezi Prahou a jihem Čech, postupně by měly zrychlit také spoje z hlavního města na Moravu.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Ilustrační foto

Článek

Zároveň v příštím roce spustí ČD nové linky do Vídně, Curychu nebo Rostocku. Provoz na koridorech urychlí i další dopravci. Nový jízdní řád začne platit od neděle 11. prosince.

Nejdříve by vlaky měly zrychlit na čtvrtém koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Jízdní doby zkrátí především dokončení dvou přeložek na trati. Spoje EC nebo IC by trasu měly nově zvládnout za 100 minut, což je o 18 minut rychleji než nyní.

České dráhy plánují zdražit od prosince až o 15 procent

Ekonomika

Na 4. koridoru pojedou také dva páry nových rychlíků Silva Nortica z Prahy do Vídně.

Na Moravě o půl hodiny dřív

Postupné zrychlení dopravce očekává také na koridoru z Prahy do České Třebové a dále do Brna, kde by měly být ukončeny některé výluky.

Například některé spoje pendolinem mezi Prahou a Ostravou by oproti současnosti měly zkrátit jízdní dobu až o půl hodiny. Cesta by tak mohla trvat lehce přes tři hodiny. O desítky minut zrychlí i další spoje na trati.

V posledních měsících komplikovaly nebo dále komplikují dopravu z Prahy přes Pardubice na Moravu stavební práce mezi Poříčany a Kolínem, na nádraží v Pardubicích a mezi Chocní a Ústím nad Orlicí.

Místo stání v kolonách je tu alternativa v podobě moderních vlaků
Michal Krapinec, ředitel ČD

Od července příštího roku se pak mezinárodní vlaky do Rakouska a Maďarska mezi Prahou a Brnem vrátí na svou původní trasu vedoucí přes Pardubice. Dosud jezdí přes Vysočinu. Spoje na trase zrychlí zhruba o 25 minut.

Rostock i Basilej

Kromě toho dráhy od nového jízdního řádu chystají několika nových linek do zahraničí. Nově budou jezdit do Curychu přes Drážďany a Lipsko, nabídnou spojení na jihovýchod Německa a také do švýcarské Basileje.

Ve směru na sever dopravce dále rozšíří spojení o Rostock u Baltského moře. Více vlaků pak bude jezdit také do Žiliny, a to z Prahy i z Ostravy.

Podle ředitele ČD Michala Krapince chtějí v novém jízdním řádu vlaky nabídnout ekologickou alternativu vůči autům či autobusům.

„Místo stání v kolonách, hledání volných míst na parkování a věnování se řízení auta je tu alternativa v podobě moderních vlaků,“ řekl Krapinec.

Dopravu na tuzemských koridorech zrychlí i další dopravci. V novém jízdním řádu Leo Expressu se zkrátí jízdní doba některých spojů dopravce z Prahy do Ostravy o 16 minut, do Košic pak o 37 minut.

České dráhy vyjedou až k Dánsku, začíná platit upravený jízdní řád

Ekonomika

Leo Express zároveň obnoví další dva páry vlaků s konečnou stanicí v Karviné a po dvou letech se do jízdního řádu vrátí zastávka v Ústí nad Orlicí.

U žlutých vlaků RegioJet přinese nový jízdní řád od prosince zrychlení spojení mezi Ostravou a Prahou o 13 minut.

V létě pak díky ukončení výluky u Brandýsa nad Orlicí budou vlaky směřující z Prahy do Brna opět jezdit přes Českou Třebovou a čas jízdy z Brna do Prahy se tak zkrátí o 26 minut na 2,5 hodiny.

České dráhy s novým řádem chystají zdražení jízdného, o jeho výši však zatím nerozhodly.

Výši zdražení slíbily oznámit v blízkých dnech. ČD avizovaly, že zdražení má z větší části pokrýt letošní inflaci, pravděpodobně bude kolem 15 procent.

Reklama

Výběr článků

Načítám