Hlavní obsah

Armáda vyhazuje peníze za opravy zastaralých aut

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Armádní automobilová technika je zastaralá a její opravy jsou neefektivní. Nákupy nových vozů se zpožďují, a kvůli tomu dvě třetiny vozidel už překročily svou dobu životnosti, některá i dvojnásobně. Upozornil na to v pondělí Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Podle ministryně obrany Jany Černochové (ODS) jde o důsledek hospodaření v minulosti.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Ilustrační foto

Článek

„Průměrné stáří vozidel dosahovalo téměř 21 let, přičemž některá byla v provozu už 39 let,“ konstatovali kontroloři, kteří se zabývali nakládáním s financemi určenými na armádní automobilní techniku.

Ačkoliv se rozpočet armády v posledních letech zvyšuje, obnovu vozového parku provázejí problémy. NKÚ to demonstroval na pořízení nových autojeřábů a vyprošťovacích automobilů.

„Oproti původnímu plánu byl např. nákup autojeřábů zpožděn nejméně o šest let a nákup hákových nakladačů kontejnerů nejméně o pět let,“ uvedl NKÚ s tím, že důvodem zpožďování byla dlouhá příprava investic kvůli úpravě armádních požadavků i změny priorit.

Vojenský technický ústav se po nástupu nového šéfa otřásá. Končí klíčoví lidé

Domácí

„Současný stav je výsledkem posledních desetiletí, kdy se na Armádě ČR neustále šetřilo,“ uvedla ministryně v reakci na zjištění NKÚ s tím, že akvizice probíhají. Za podstatnější nicméně považuje projekty posilující obranyschopnost

„To je nyní daleko důležitější než NKÚ kritizovaná nevhodná údržba automobilových jeřábů a lopatkových rypadel,“ citovala stanovisko ministryně ČTK.

Opravy staré techniky stojí víc než nákup nové

Kontroloři upozornili, že finance vynakládané na opravy stávající techniky se v některých případech blížily ceně nových vozidel nebo ji i překračovaly. Například za 15 oprav osobních terénních aut ve věku 22 až 24 let zaplatilo ministerstvo podle NKÚ neefektivně 12,5 milionu korun.

„Cena oprav se pohybovala od 510 885 do 1 362 626 korun a násobně tak převyšovala zůstatkovou účetní hodnotu aut. U dvou oprav převyšovala i jejich pořizovací cenu, a u čtyř dokonce cenu nového osobního terénního auta,“ shrnul NKÚ s tím, že na podobné problémy narazil i při opravách zastaralých autojeřábů.

Kontroloři narazili rovněž na nejasnosti u nákupu osobních terénních vozů. Armáda v roce 2020 deklarovala, že jich potřebuje 1344, nicméně plán nákupu převýšil tento počet o 884 aut, tedy o téměř dvě třetiny, aniž by byl nárůst zdůvodněn.

Za potížemi armádních toyot jsou vstřikovače a filtry pevných částic

AutoMoto

Reklama

Výběr článků

Načítám