Hlavní obsah

Vědci našli způsob, jak nabít elektromobil během 10 minut

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Američtí vědci slibují nabíjení elektromobilů ve srovnatelném čase, jaký zabere tankování kapalného paliva. Metoda se má dostat do komerčního použití během pěti let.

Foto: Škoda

Nabíjení elektromobilu Škoda Enyaq iV (ilustrační foto)

Článek

Dnešní lithium-iontové baterie nesou při příliš rychlém nabíjení riziko poškození a následné drahé opravy či rovnou výměny. Nabíjení tak bývá zastávkou nejméně na 20-30 minut podle toho, u jak silné přípojky zaparkujete.

Web novin Washington Post však píše, že američtí vládní výzkumníci našli způsob, jak dobít baterii elektromobilu na 90 % během deseti minut.

Nenabíjejte své elektromobily ve špičce, žádá Kalifornie

AutoMoto

Nespecifikují kapacitu baterie či počáteční stav dobití ani chemické složení baterie, přesto jejich slova nelze smést ze stolu. „Cílem je dostat se velmi, velmi blízko časům, které strávíte u benzinky,“ říká Eric Dufek, vedoucí autor studie a vědec v Národní laboratoři státu Idaho, která funguje pod ministerstvem energetiky.

Dufkův tým stvořil počítačový algoritmus, který pomocí strojového učení analyzoval 20-30 tisíc datových záznamů z nabíjení. Ty indikovaly, jak dobře se baterie nabíjí a zda přitom degraduje či stárne.

Metody, které následně tým objevil, umožní nabít baterii na 90 % během deseti minut. Není to ale konec - cílem je dostat se k rychlosti nabíjení energie na 20 mil (32 km) jízdy za minutu. Dnešní nejlepší nabíječky zvládají zhruba 10-15 mil (16-24 km) za minutu.

V Hradci otevřeli jednu z největších dobíjecích stanic pro elektroauta v zemi

Ekonomika

Největším benefitem této technologie, až se dostane na trh - což by mohlo trvat zhruba pět let - však není rychlé nabíjení samotné, nýbrž možnost pro automobilky stavět vozy s menšími bateriemi.

Nevadilo by totiž, že na jedno nabití ujedete 150-200 km, pokud to nabíjení bude trvat pouze pět či deset minut. Naopak menší baterie je výhodou - znamená nižší hmotnost a také nižší cenu vozu. Zejména pořizovací cena je v současnosti jednou z největších překážek masového nástupu elektromobility.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám