Hlavní obsah

Tesla musí odkoupit zpět auto německého zákazníka. Nesplnila sliby o autonomní jízdě

Mizerné fungování pokročilých asistenčních systémů v Tesle Modelu 3 vedlo jednoho německého zákazníka k tomu, aby automobilku žaloval. Okresní soud rozhodl v jeho prospěch, ovšem automobilka se odvolala.

Foto: Tesla

Tesla Model 3 (ilustrační foto).

Článek

Označení jako Autopilot nebo Full Self Driving („plně samočinné řízení“) ve vozech značky Tesla jsou ve svém znění přinejmenším zavádějící a tato auta, stejně jako žádná jiná dostupná na trhu, nedokážou skutečně plně a všude řídit sama. Ostatně, za zavádějící označil německý soud nomenklaturu Tesly už v minulosti.

Zákazníci ale nic takového tušit nemusí a jeden německý, který si koupil Teslu Model 3, byl s výkonem těchto jízdních asistentů tak nespokojen, až věc dal k soudu, píše web německých novin Spiegel.

Američané změní pravidla pro autonomní vozidla. Nebudou už potřebovat volant

AutoMoto

Zákazník podle novin zaplatil za softwarový baliček jízdních asistentů, nazvaný „Plný potenciál pro autonomní řízení“, 6300 eur (154 tisíc korun), ale ten nebyl kompatibilní s technikou vozidla. Ve výsledku tedy asistenční systémy, jako je automatické předjíždění pomalejších vozidel na dálnici, nefungovaly, chování řízení na nájezdech či sjezdech z dálnic připomíná „opilého řidiče-začátečníka“ a vůz vůbec neregistruje semafory a dopravní značky „Stůj, dej přednost v jízdě“.

Balíček, který dnes už stojí 7500 eur (184 tisíc korun), přitom dle německého konfigurátoru Tesly dokáže rozpoznávat semafory a „stopky“. A patří do něj i asistent změny jízdního pruhu, samočinné parkování nebo funkce Smart Summon, která umožňuje si vůz přivolat z parkovacího místa.

Okresní soud v Darmstadtu dal zákazníkovi za pravdu a nařídil automobilce Tesla, aby jeho vůz odkoupila zpět. Žalující právník Christoph Lindner, který sám dle vlastních slov jezdí teslou, hovoří o tom, že rozsudek vytvoří precedens a vyšle signál, že automobilka Tesla „musí také ručit za sebevědomě proklamované vlastnosti výrobku“.

Hondu a Teslu vyšetřuje americký úřad kvůli bezdůvodnému brzdění

AutoMoto

Automobilka se samozřejmě odvolala a uvedla, že si u konkrétního vozidla není vědoma žádné závady techniky, která by nešla opravit. Systémy podle ní fungovaly podle pravidel pro asistovanou jízdu v Německu.

Na finální výsledek si tedy patrně budeme ještě muset počkat. Elon Musk, zakladatel a šéf automobilky Tesla, v minulosti uvedl, že sada pokročilých jízdních asistentů Full Self Driving Beta bude v Evropě v provozu někdy letos, pokud úřady dovolí, píše web Electrek, který o události také zpravuje.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám