Hlavní obsah

Hondu a Teslu vyšetřuje americký úřad kvůli bezdůvodnému brzdění

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dva modely Hondy a dva modely Tesly jsou v USA předmětem vyšetřování kvůli bezdůvodné aktivaci systému bránícího srážce a automatického nouzového brzdění. Celkem se to týká 2,1 milionu aut.

Foto: Petr Horník, Právo

Kamery za čelním sklem sloužící autu k hlídání situace vpředu (Ilustrační foto)

Článek

Celkem 1,7 milionu vozů Honda a 416 tisíc vozů Tesla je předmětem vyšetřování amerického úřadu NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration, Národní úřad pro bezpečnost silniční dopravy). Příčinou jsou zprávy o tom, že auta někdy začnou bezdůvodně brzdit.

Podle zprávy na webu Automotive News obdržel úřad 278 stížností na Hondy Accord a CR-V, samozřejmě obě v americké specifikaci, která se do Česka nedováží. Problém se má týkat accordů z let 2018-2019 a CR-V z let 2017-2019.

Stížnosti uváděly, že vozy někdy bezdůvodně aktivují systém předcházení srážce, tedy začnou pískat a na displeji zobrazí velké červené varování, aby řidič brzdil. A následně začnou samy prudce brzdit.

Kterou rukou otvíráte dveře auta? Za použití té špatné hrozí Britům při nehodě pokuta

AutoMoto

S takovým chováním auta se lze setkat i v Česku, aniž by hrozila kolize. Např. když člověk zprava objíždí tramvajový ostrůvek a před ním stojí auta zaparkovaná u krajnice, citlivěji nastavené systémy si občas myslí, že řidič nereaguje na stojící kolonu před sebou, a začne pískat. Řidič má volnou cestu kolem zaparkovaných vozidel, jenže systémy auta vidí překážku – takže takovéto chování není závadou.

Stížnosti však nejsou na tohle, nýbrž na aktivaci systémů předcházejících srážce zcela bezdůvodně. „Dvakrát za posledních šest měsíců, když jsme jeli po okresce domů, na displeji začalo blikat 'Brzděte!' a poté vůz začal brzdit. Po klepnutí nohou na brzdový pedál bylo vše normální. Silnice byla celou dobu volná, žádná auta nebyla před námi ani v protisměru,“ cituje Automotive News jednu ze stížností.

Automobilka Tesla čelí vyšetřování z podobného důvodu; NHTSA se do něj pustila jen o několik dní dříve. Zde se týká Modelů S a Y modelových let 2021–2022 a problém se má objevovat při jízdě se zapnutým asistenčním systémem Autopilot.

Britové chtějí zlegalizovat autonomní jízdu

AutoMoto

„Vozidlo neočekávaně začne brzdit při jízdě dálniční rychlostí. (...) Stěžovatelé hlásí, že prudké zpomalování se může objevit bez varování, náhodně a často několikrát během jedné jízdy,“ citují zprávu NHTSA weby BBC i Automotive News.

„Prudké brzdění se objevuje bez očividného důvodu a bez varování, což téměř ústilo v několik nárazů zezadu. Během pěti měsíců a 16 tisíc kilometrů mého vlastnictví vozu byly desítky případů,“ cituje BBC jednu ze stížností. Právě ta ukazuje, proč může být prudké brzdění bez důvodu a hlavně bez varování bezpečnostním rizikem, a to nejen na dálnici.

O tom, že by se skutečně staly nějaké nehody z tohoto důvodu, zdroje nehovoří. Stejně tak nemáme zprávy o jakékoliv souvislosti mezi problémy jedné a druhé značky kromě toho, že se projevují podobně.

Anketa

Setkali jste se s bezdůvodnou výstrahou před nehodou či přímo brzděním ve svém autě?
Ano, často
10 %
Ano, výjimečně
19,6 %
Pouze ve chvíli, kdy auto vidělo překážku, ale moje trasa vedla jinam
27,3 %
Ne a systém AEB v autě mám
6,3 %
Systém AEB v autě nemám
36,8 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 648 čtenářů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám