Hlavní obsah

Škoda představuje závodní enyaq s novou tváří

3:10
3:10

Poslechněte si tento článek

Závodní koncept Škoda Enyaq RS Race dostal po vzoru produkčního modelu přepracovanou příď, kromě toho však divize Škoda Motorsport dál zapracovala i na jeho technice, která se nově rozrostla například o dvojici samosvorných diferenciálů.

Foto: Škoda Auto

Škoda Enyaq RS Race

Článek

Mladoboleslavská automobilka představila na podzim loňského roku nevídaný koncept, který se zrodil pod rukama závodní divize Škoda Motorsport. Jeho základem se stalo elektrické kupé Škoda Enyaq Coupé RS, které však prošlo velmi komplexní proměnou, inspirovanou soutěžními speciály ze světa rallye.

Vůz určený především pro demonstraci schopností škodováckého závodního týmu a možností platformy MEB přitom nezůstal zapomenut, ale dál prochází vývojem a úpravami, díky kterým nabízí nejen lepší výkony, ale také aktuálnější design. Především vpředu si tak můžeme všimnout nové masky Tech-Deck Face se specifickým osvětlením.

Dalšími úpravami prošel také přední sportovní nárazník s vylepšeným přívodem vzduchu a nechybí ani další úpravy karoserie, zaměřené především na lepší aerodynamiku. Oproti sériovému Enyaqu Coupé tak má závodní prototyp o 70 mm nižší světlou výšku a rozchod kol rozšířený o 72 mm vpředu a 116 mm vzadu.

Velkou část karosářských panelů automobilka vyrobila z nového biokompozitního materiálu PowerRibs, který je technologií společnosti Bcomp. Tato technologie pracuje s přírodními vlákny, vyrobenými ze lnu, a nabízí materiál s nízkou hmotností a tuhostí srovnatelnou s uhlíkovými vlákny. Výroba ovšem produkuje až o 85 procent méně emisí CO2.

V kombinaci s dramaticky odlehčenou kabinou, vybavenou bezpečnostním rámem, závodními sedadly a pásy, hydraulickou ruční brzdou, pedálovou sestavou z vozu Fabia RS Rally2 nebo světelnou signalizací stavu elektrického pohonu převzatou ze soutěžních speciálů, se navíc povedlo snížit hmotnost vozu o 316 kilogramů na finálních 1946 kilogramů.

Standardní pohonné ústrojí elektromobilu Enyaq RS, tedy s dvojicí elektromotorů, pohonem všech kol a kombinovaným výkonem 250 kW (340 k), tak dokáže koncept dostat z nuly na 100 km/h za 4,6 sekundy (zlepšení o 0,9 sekundy), maximální rychlost ale zůstává 180 km/h. S lepší dynamikou ovšem souvisí i rozsáhlé úpravy podvozku.

Standardní tlumiče DCC nahradily sportovní tlumiče, o bezpečné zastavení se starají karbon-keramické brzdy převzaté z Audi RS e-tron a novinkou v rámci modernizace se staly mechanické samosvorné diferenciály na obou nápravách, které konceptu pomáhají se zrychlením i lepším průjezdem zatáček.

Součástí úprav je pak i instalace audiosystému Havas se třemi vnějšími reproduktory, jedním vpředu a dvěma vzadu, který má podle automobilky v rychlostech nad 30 km/h vydávat strhující závodní zvuk. Jeho hlasitost je ovšem nastavitelná.

Enyaq RS Race zůstává konceptem, který nemíří na závodní trať ani rovnou do muzea. Pro automobilku může být pojízdnou laboratoří pro vývoj nové techniky a technologií i výkladní skříní divize Škoda Motorsport. Je navíc pravděpodobné, že se objeví na některých akcích jako součást doprovodného programu a předvede své schopnosti i širší veřejnosti.

Související témata:
Škoda Motorsport

Výběr článků

Načítám