Článek
Škoda Favorit, představená v roce 1987 a vyráběná až do roku 1994, představuje pro mladoboleslavskou automobilku zásadní model. Hatchback s motorem vpředu a pohonem předních kol totiž navzdory vývoji ve východním bloku přinesl řadu důležitých inovací, díky kterým se mohl poměřovat se západními automobily.
Právě kvalit modelu Favorit, který se vyráběl také jako kombi s označením Forman, si všiml i koncern Volkswagen, který v roce 1991 získal 30 procent společnosti a během následujících let svůj podíl zvyšoval. Škoda se tak stala čtvrtou značkou koncernu Volkswagen, což je dodnes mimořádně výhodné pro obě strany.
Význam modelu se proto rozhodl připomenout designér Ljudmil Slavov, který od roku 2017 působí ve Škodě Design a je součástí týmu designu interiéru. Nyní se však rozhodl stvořit moderní vizi modelu Favorit pro 21. století, se kterou mu pomohl čtyřiadvacetiletý exteriérový designér David Stingl.
Jejich koncept vychází z původního designu, který pro mladoboleslavskou automobilku navrhlo studio Bertone, přidává však prvky současného designového jazyka Modern Solid. Moderní favorit tak zaujme čistými liniemi a elegantními tvary. Umístění společné kliky přitom prozrazuje, že se přední a zadní dveře otvírají proti sobě, nikoliv stejným směrem.
Místo klasického hatchbacku se koncept stává spíše crossoverem, což má hned dva důvody. Tím prvním je aktuální obliba crossoverů, kdy i moderní favorit reaguje na trendy. Druhým pak zamýšlený plně elektrický pohon, kdy crossovery usnadňují instalaci baterií do podlahy.

Na rozdíl od elektromobilů Enyaq a Elroq, vyrobených již podle nového stylu Modern Solid, moderní koncept favoritu nedostal černou masku Tech-Deck Face. Místo toho se designér pokusil navázat na původní světlomety, které byly výzvou už pro Bertoneho.
Automobilka totiž požadovala využití již vyvinutých jednoduchých lamp, které byly v Československu k dispozici, a bylo technologicky možné je vyrábět ve velkém. Slavný designér je tak musel zakomponovat do svého stylu, zatímco Slavov se rozhodl tento prvek zmodernizovat.
Řešením je tenká linka LED osvětlení vpředu i vzadu, která navazuje na původní ostře řezaná světla. Vpředu přitom na LED světelný podpis navazují hlavní světla ukrytá pod částečně průsvitnými kryty, která mají svým objemem odpovídat původním světlům. Kryt světlometů by přitom podle Stingla mohl být i sklopný.

Autory novodobé vize modelu Škoda Favorit jsou designéři Ljudmil Slavov (vlevo) a David Stingl.
Vedle konceptu klasického osobního favoritu navíc Ljudmil Slavov vytvořil i vizi závodního provedení, odkazující na úspěchy modelu Favorit ve světě rally. Závodní koncept přitom zaujme větším spoilerem i tmavými nárazníky z měkčeného materiálu, které odkazují na původní černé plastové nárazníky favoritu.
Práce na návrhu Škody Favorit v duchu Modern Solid zabraly zhruba 120 hodin a Slavov je tvořil ve svém volném čase. Není tak příliš pravděpodobné, že by se favorit pro 21. století přesunul od vize blíž k produkčnímu modelu.