Článek
Škoda Fabia první generace byla představena v roce 1999 jako pětidveřový hatchback s délkou 3960 mm, který však ve srovnání s konkurencí nabízel mimořádně prostornou a praktickou kabinu. Necelý rok po uvedení modelu na trh následovala premiéra praktičtější verze kombi, kterou v roce 2021 doplnilo ještě karosářské provedení sedan.
Fabia byla postavena na moderní koncernové platformě PQ24, pod jejím designem byl podepsán tehdejší šéfdesignér automobilky Dirk van Braeckel a pod její kapotou se objevila pestrá paleta pohonných jednotek, na jejichž vrcholu stálo provedení RS s 1,9litrovým vznětovým motorem o výkonu 96 kW. Výroba modelu probíhala do roku 2008.
V roce 2007 automobilka představila druhou generaci modelu. Platforma sice zůstala stejná, nový model byl však o 22 mm delší a 47 mm vyšší. Praktičtější verze kombi pak dorazila během půl roku.
Druhá generace sice nedostala karosářské provedení sedan, nabízela se však v dobrodružně inspirovaném provedení Scout. Ani tentokrát nechybělo ostré provedení RS, tentokrát osazené 1,4litrovým zážehovým motorem o výkonu 132 kW, poprvé se ale objevila i stylová verze Monte Carlo. Výroba skončila v roce 2014.
Ve stejném roce automobilka představila třetí generaci, která již stála na novější koncernové platformě PQ26. Vůz měl dynamičtější proporce, kterým napomohlo rozšíření o 90 mm a snížení o 30 mm, a také podstatně širší nabídku bezpečnostní a komfortní výbavy.

Škoda Fabia Combi první generace
Trojková fabia například poprvé nabídla systém Front Assist, sledující odstup od vozidel vpředu, adaptivní tempomat nebo sledování únavy řidiče. Facelift v roce 2018 pak přinesl i Full LED světlomety nebo hlídání mrtvého úhlu. V nabídce zůstalo i provedení kombi a stylová edice Monte Carlo, ostrého provedení RS se však nedočkala.
Čtvrtou generaci automobilka představila na jaře roku 2021 pouze jako pětidveřový hatchback, jehož základem se nově stala platforma MQB A0. Fabia povyrostla na délku 4,1 metru a nabídla kufr o kapacitě až 380 litrů, nedočkala se však provedení kombi, které muselo ustoupit přísnějším emisním normám. Stále ale nabízí verzi Monte Carlo.

Škoda Fabia druhé generace
Navzdory své velikosti přitom čtvrtá generace modelu Fabia získala řadu sofistikovaných asistenčních systémů, včetně automatického parkování nebo systému asistovaná jízda 2.0, zahrnujícího adaptivní tempomat, adaptivní vedení v jízdních pruzích a prediktivní ochranu chodců i cyklistů.
Automobilka navíc potvrdila, že výroba čtvrté generace modelu Fabia bude pokračovat i po roce 2030. Historicky se tak stane nejdéle vyráběným zástupcem modelové řady, pravděpodobně se ale dočká ještě dalších modernizací.

Škoda Fabia čtvrté generace v provedení Monte Carlo
„Milník pěti milionů vozů Škoda Fabia je skutečně zcela mimořádným úspěchem jak pro výrobní tým, tak pro naši společnost. Tento model se představil v roce 1999 jako druhý zcela nový vůz vyvinutý pod křídly koncernu Volkswagen a stal se tváří značky i základním kamenem naší nabídky,“ uvedl Andreas Dick, člen představenstva společnosti Škoda Auto.
„S ohledem na pokračující úspěch stávající čtvrté generace tohoto úsporného a praktického automobilu s moderní technikou a širokou škálou bezpečnostních prvků budeme ve výrobě modelu Fabia pokračovat i po roce 2030,“ dodal Dick.