Hlavní obsah

Porsche představuje novou panameru

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Třetí generace panamery se ukázala v pátek během světové premiéry v Šanghaji a Dubaji. Limuzína od Porsche pokračuje ve šlépějích předchůdců, více než kdy jindy se spoléhá na hybridní pohon.

Foto: Milan Lažanský, Novinky

Dubajská premiéra třetí generace Porsche Panamera

Článek

Porsche je proslaveno svým konzervativním přístupem, pokud jde o design jeho modelů napříč generacemi. Nejinak tomu je u panamery, která poprvé dorazila v roce 2009. Druhá generace následovala roku 2016, nyní je čas na třetí vydání.

Samozřejmě že přední část má dvojici světlometů a masku vespod, s logem na kapotě, jako každé porsche. Světlomety mají nicméně hranatější tvar než dosud. Mají standardně funkci vykrývání okolního provozu, 32 tisíc pixelů na jedno světlo a dosvit až 600 metrů.

Zachovaná je ladná linie střechy a kulaté zakončení okenní linie, které odkazuje na model 911. Záď má stejně jako předchůdce spojené svítilny, ovšem působí vyšším dojmem a více tak připomíná elektromobil Taycan.

Čtyři obrazovky

Také uvnitř je k vidění inspirace taycanem, podobně jako u nedávno zmodernizovaného SUV Cayenne. Nejvíce patrné to je na nové palubní desce, která přišla o většinu fyzických ovladačů a nově sází především na obrazovky a dotykové plochy.

Před řidičem je prohnutý 12,6palcový digitální přístrojový štít, ve středu palubní desky je obrazovka infotainmentu a další obrazovka může být umístěna před spolujezdcem.

Středová konzole dostala nový výdech ventilace, který nabízí elektrické nastavení, a úložný box toho nově pojme ještě víc.

V zadní části středové konzole je další obrazovka, která umožňuje cestujícím na zadních sedadlech upravovat přehrávaná média, ambientní osvětlení a další.

Zmínit můžeme také zmenšení a přemístění voliče převodovky, který je nově umístěn do palubní desky po pravé straně od volantu. Celý panel palubní desky je navíc vybaven ambientním osvětlením, které se táhne po celé jeho šířce.

Proměnou prošla také sedadla, která by díky upraveným tvarům a novému materiálu výplně měla na delších cestách nabízet vyšší komfort. Vůbec poprvé se navíc v kabině objevuje čalounění bez použití kůže, kombinující materiály Race-Tex, tedy jakousi syntetickou Alcantaru a látku.

Jen základ je bez baterií

Pravděpodobně se jedná o poslední generaci panamery, která se spoléhá na spalovací motory. V roce 2030 chce značka prodávat z 80 procent elektromobily a spalovací budoucnost věští pouze ikonické 911, jak v červenci napověděl Karl Dums, vedoucí týmu syntetických paliv.

Základní varianty nového sedanu Porsche označuje jako Panamera a Panamera 4. Úpravy plnicího tlaku, průtoku vstřikování paliva a časování zapalování mezigeneračně zvýšily výkon 2,9litrového turbomotoru V6. 

Nyní generuje 260 kW (353 k) a 500 Nm točivého momentu, což je nárůst o 17 kW (23 k) a 50 Nm ve srovnání s předchůdcem. To zkrátí sprint základní panamery na 100 km/h na 5,1 sekundy a zvýší její maximální rychlost na 272 km/h. Pohon všech kol pro Panameru 4 zařídí zrychlení za 4,8 sekundy a maximální rychlost mírně sníží na 270 km/h.

Porsche Cayenne přijíždí po faceliftu s ostřejším designem, silnějšími motory a novým interiérem

AutoMoto

Novinka se dále zaměřuje na hybridní pohon. Porsche nabídne pro novou panameru celkem čtyři hybridní pohonné jednotky, zatím je však řeč o jediné variantě. Všechny varianty zvané E-Hybrid těží mezigeneračně z většího výkonu, dojezdu a účinnosti.

Panamera Turbo E-Hybrid je k mání již od nynějšího uvedení modelu na trh. Srdcem hnacího ústrojí je přepracovaný čtyřlitrový osmiválec. Výkon nově vyvinutého elektromotoru je 140 kW (190 k). Společně vytvářejí systémový výkon 500 kW (680 k). Točivý moment systému dosahuje působivých 930 Nm.

Porsche integruje elektromotor do skříně přepracované osmistupňové dvouspojkové převodovky PDK. Integrace agregátu do olejového okruhu převodovky optimalizuje tepelnou bilanci elektrické pohonné jednotky a umožňuje vyšší trvalý výkon z elektromotoru.

Verze Turbo E-Hybrid sprintuje na 100 km/h za 3,2 sekundy a může se pochlubit maximální rychlostí 315 km/h. Kapacita baterie je nyní 25,9 kWh. To umožňuje ekvivalentní elektrický dojezd až 91 kilometrů v kombinovaném cyklu WLTP nebo 83–93 km v městském cyklu. Nová 11kW palubní AC nabíječka zkracuje dobu nabíjení na 2 hodiny a 39 minut.

Inovativní odpružení

Podobně jako u modernizovaného cayennu je standardem dvoukomorové dvouventilové vzduchové odpružení. Dvouventilová technologie odděluje fáze odskoku a komprese ovládání tlumičů a podle automobilky tak nabízí širší rozsah mezi komfortem a sportovností. Ovládání vozu lze dále zlepšit díky volitelnému řízení všech kol.

Pro modely E-Hybrid je navíc volitelně k dispozici systém aktivního odpružení zvaný Porsche Active Ride. Základem jsou nově vyvinuté aktivní tlumiče – rovněž s dvouventilovou technikou –, každý spojený s elektricky ovládaným hydraulickým čerpadlem.

To vytváří objemový tok v tlumiči podle potřeby a může tak rychle, přesně a cíleně vytvářet síly mezi karoserií a koly, které působí proti silám vznikajícím při buzení vozovky a téměř je kompenzují. Tuto technologii doplňuje i jednokomorový systém vzduchového odpružení.

První vozy od března

V Německu Porsche již nabízí novou panameru od 107 800 eur, 2,6 milionu korun. Česká cena se tradičně nebude příliš lišit. Dodávky v Evropě začnou v březnu 2024.

U Porsche jezdí auta zcela sama. Ale jen po továrně

AutoMoto

Modely Porsche Turbo dostanou vlastní znak na kapotě

AutoMoto

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám