Hlavní obsah

Nástupce McLarenu F1 je tady. Každý jeho detail je dechberoucí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Gordon Murray Automotive T.50 je supersport „jako kdysi”, jenže je ve všech možných ohledech lepší. Je duchovním nástupcem McLarenu F1 a je lehčí, silnější a technologicky ve všech ohledech pokročilejší. Máte-li zájem, připravte si necelých 70 milionů.

Foto: Gordon Murray Automotive

GMA T.50

Článek

Po prvotním odhalení větráku na zádi, nákresu a detailů o motoru je konečně tu - GMA T.50 se odhalilo v celé své kráse. Nemá zrovna jméno plné vášně, jako to umí italské automobilky, ale tenhle britský stroj to víc než vynahradí v útrobách.

Foto: Gordon Murray Automotive

Po technické stránce je T.50 úchvatné, ale vzhled... řekněme, že nepadne do oka každému.

Je dítkem Gordona Murraye - odtud také zkratka GMA, tedy Gordon Murray Automotive - konstruktéra hypersportu McLaren F1, který před osmadvaceti lety přepsal dějiny motorismu a 12 let držel rychlostní rekord mezi sériově vyráběnými silničními automobily.

A když se na T.50 pořádně podíváte, uvidíte v něm právě legendární F1. Silueta je velmi podobná, přední blatníky objímají kola, nos je u země, motor nasává vzduch na střeše a dveře se otvírají úplně stejně.

Foto: Marek Bednář, Novinky

McLaren F1, ikonický hypersport Gordona Murraye, na Festivalu rychlosti v Goodwoodu 2018

Bylo navrženo jako nejryzejší, nejlehčí a nejvíce na řidiče orientovaný supersport v historii, což není daleko filozofii, se kterou Murray spolu s Ronem Dennisem začali v roce 1988 pracovat na McLarenu F1. Murray nyní i přiznává, že T.50 je v podstatě F1 vylepšený ve všech myslitelných ohledech.

Motor je schovaný pod dvěma kapotami, ovšem nejsou za sebou, jako u F1, nýbrž po stranách. Mezi nimi je už zmíněný nasávací otvor, který krmí vzduchem čtyřlitrový atmosférický dvanáctiválec od Cosworthu.

Foto: Gordon Murray Automotive

Leckdo ve dveřích a kapotách uvidí dva páry křídel.

Někdejší F1 také mělo atmosférický dvanáctiválec, ovšem pocházel od BMW, měl objem 6,1 litru a dával 636 koní a 651 N.m. Měl tzv. nadčtvercovou konstrukci - průměr vrtání válce byl menší než zdvih pístu - takže jeho nejvyšší otáčky byly 7500. Nová V12 je tzv. podčtvercová a má menší, a tedy lehčí písty, takže její nejvyšší otáčky jsou 12 100. Dává 663 koní v 11 500 otáčkách a 467 N.m v 9000 otáčkách.

Motor spolupracuje s šestistupňovou manuální převodovkou, na kterou přenáší sílu přes třítalířovou spojku s karbonem, křemíkem a titanem. Poháněna jsou samozřejmě zadní kola.

Na palubě je i 48V mildhybridní ústrojí, jehož startér-generátor dává 27 koní a je na motor napojen pomocí ozubeného soukolí, nikoliv řemenem, jak je u těchto systémů běžné. Je umístěn v ose vozu před motorem pro co nejlepší rozložení hmotnosti. Ta je i přes integraci nějaké elektrifikace pouhých 986 kg bez řidiče, tedy o 152 kg méně než McLaren F1.

Foto: Gordon Murray Automotive

Větrák je klíčovou součástí aerodynamiky vozu.

Ohromný větrák na zádi funguje v pěti možných jízdních režimech. Za běžné jízdy je větrák a klapky v automatickém režimu a případně se aktivuje brzdný režim, při kterém je zvýšen aerodynamický odpor auta pro zkrácení brzdné dráhy.

Řidič bude moci vybírat ze čtyř dalších módů - jeden zvyšuje přítlak o 30 %, další snižuje odpor vzduchu o 10 % mimo jiné tak, že pomocí větráku vytvoří virtuální longtail, „dlouhý ocas“ - jen vzduchem „prodlouží“ záď vozu tak, že se zásadně sníží odpor vzduchu, který je tu generován.

Další režim se jmenuje V-max pro dosažení co nejvyšší rychlosti. Kombinuje snížení odporu vzduchu s třicetikoňovým zvýšením výkonu pramenícím z 48V mild-hybridního systému. Je však aktivní nanejvýš tři minuty. A konečně, je tu režim, při kterém systémy všechno ukážou při stání vozidla.

Foto: Gordon Murray Automotive

Architektura kabiny kopíruje McLaren F1.

Větrák není až takovou novinkou, jak to vypadá. Jednak ho Murray použil ve velmi podobné funkci i formě na formuli Brabham BT46B z roku 1978, a jednak i McLaren F1 využíval větráky, které zpod auta vytahovaly vzduch. Jen nebyly vidět.

Aktivní aerodynamika T.50 ale nekončí větrákem, jehož elektromotor je mimochodem také součástí 48V mildhybridního systému. Obsahuje i pohyblivé panely na podvozku a zádi vozu. I ony různě pracují v závislosti na zvoleném jízdním režimu.

Foto: Gordon Murray Automotive

Řidič má vše podstatné u své pravé ruky.

Více než inspiraci si Murray z F1 vzal také pro interiér. Řidiče opět posadil doprostřed a dva pasažéry po jeho stranách a trochu více dozadu. Ovládací panel vedle sedačky je po pravé ruce řidiče a nese kromě řadicí páky také startovací tlačítko, schované pod červenou klapkou, ovládání infotainmentu a táhlo elektrické parkovací brzdy.

Displej infotainmentu vidíme na pravé straně kabiny. Spolupracuje s audiosystémem britské firmy Arcam a podporuje Android Auto a Apple CarPlay, ovšem displej není dotykový.

Přístrojový štít je vyjma centrálně umístěného otáčkoměru s ručičkou vyfrézovanou z hliníku plně digitální. Nejsou tu klasické páčky pod volantem; blinkry se ovládají na něm a stěrače a světla mají vlevo své knoflíky. Všimněte si pádel pod volantem - nepatří převodovce, nýbrž jedním se aktivují dálková světla a druhým klakson.

Foto: Gordon Murray Automotive

GMA T.50 váží výrazně pod tunu i díky tomu, že se hmotnost šetřila všude, kde to bylo jen trochu možné. Třeba na pedálech.

Vůz má být vyroben v pouhé stovce kusů a ti, kteří si budou moci dovolit zaplatit cenu nejméně 2,36 milionu liber (68,5 milionu korun) bez daní, dostanou pozvánku do Velké Británie k detailní personalizaci auta. O nějakých příplatcích, jako u běžných aut, řeč zatím není, ale v takovýchto případech se většinou fantazii meze nekladou, pokud je zákazník ochoten platit.

Nejdůležitější důvod oné pozvánky však není ve výbavě, nýbrž v nastavení vozu. Sedačka, volant a pedály budou vyrobeny přesně podle stavby těla zákazníka, stejně, jako tomu bylo u McLarenu F1.

„S třiceti lety technologického postupu je právě nyní ten správný čas postavit ten nejlepší analogový supersport. Věřím, že nikdo jiný nedokáže to, co my přivedeme v roce 2022 na trh. Stavět tenhle britský supersport bude něco, na co budu ve svém životě nejvíce hrdý,” nechal se slyšet Murray při představení vozu.

Foto: Gordon Murray Automotive

Gordon Murray

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám