Článek
Pamětní mince, kterou ČNB vydala 18. května, má nominální hodnotu 200 Kč. Dvousetkoruna je ražena ze slitiny obsahující 900 dílů stříbra a 100 dílů mědi a vydává se ve dvojím provedení, v běžném a špičkovém (proof), které se liší povrchovou úpravou a provedením hrany. Autorem výtvarného návrhu je akademický sochař Zbyněk Fojtů.
Dvoumístný vůz se v roce 1905 setkal s velkým ohlasem a tak není divu, že na sebe dlouho nenechaly čekat další odvozené varianty - čtyřmístná, dodávka a výkonnější verze. Původně měl vůz pod kapotou čtyřdobý vidlicový dvouválec o objemu 1005 ccm s maximálním výkonem 7 koní, který byl na zadní kola přenášen nejprve přes manuální třístupňovou převodovku řetězem a později kloubovým hřídelem. Mít tento vůz v garáži znamenalo vydat z peněženky 3600 korun.
Ještě týž rok továrna otestovala první vůz se čtyřválcovým motorem o výkonu až 16 koní a rozšířila výrobu. A o rok později spatřil světlo světa první osmiválec s výkonem až 50 koní. Voiturett se ve všech modifikacích nakonec prodalo na 500 kusů.
Historie výroby automobilů v M. Boleslavi | |
1895 | založení firmy Laurin & Klement na výrobu jízdních kol |
1899 | první motocykl: Slavia typ A |
1905 | první automobil: Laurin & Klement Voiturette A |
1907 | přeměna firmy Laurin & Klement na akciovou společnost |
1925 | sloučení se strojírenským podnikem Škoda Plzeň |
1930 | transformace na Akciovou společnost pro automobilový průmysl - ASAP |
1939 | koncern Škoda se stává součástí hospodářského systému německé Říše |
1945 | znárodnění, změna na AZNP (Automobilové závody, národní podnik) |
1991 | přeměna na akciovou společnost Škoda, a. a. s. (automobilová akciová společnost), která se stává součástí koncernu Volkswagen |
Zdroj: Škoda Auto |