Článek
Devětadvacetiletý polský jezdec Miko Marczyk se letos stal vítězem FIA mistrovství Evropy v rally, mimo závodní tratě ovšem preferuje zcela odlišný styl jízdy. Už před lety totiž objevil kouzlo jízdy na spotřebu, kdy se dokonce se svými přáteli předháněl v tom, jak úsporná jejich auta dokážou být.

Soutěžní jezdec Miko Marczyk zvládl se Škodou Superb zdolat 2 831 kilometrů na jednu nádrž.
Již tou dobou se mu v hlavě začala rodit myšlenka, že by mohl svůj nový koníček proměnit v něco, čím by poděkoval sponzorům za podporu jejich týmu. V soutěžích přitom Marczyk usedá za volant vozů značky Škoda, se kterými také cestuje mezi závody. A jeho roční nájezd se běžně pohybuje kolem 120 000 kilometrů.
Letos Marczyk svůj nápad realizoval a za volantem Škody Superb poslední generace zvládl ujet působivých 2 831 kilometrů, čímž stanovil nový rekord v ujeté vzdálenosti na jednu nádrž. Jeho průměrná spotřeba byla 2,61 litru nafty na 100 kilometrů, zatímco tabulky uvádějí v průměru hodnotu 4,8 l/100 km.
Pro svou rekordní jízdu polský pilot použil model Superb s motorizací 2.0 TDI o výkonu 110 kW v kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Vůz ve výbavě Essence stojí na 16“ kolech a zůstal v takřka sériovém stavu. Došlo pouze ke dvěma drobným úpravám.
Standardní pružiny nahradily pružiny z modelu Sportline, snižující výšku vozu o 15 mm, a kromě jiného zlepšující jeho aerodynamiku. Vůz navíc dostal pneumatiky s nízkým valivým odporem. Ty přitom Marczyk stihl ještě před pokusem lehce ojet, což údajně také pomohlo nižší spotřebě. Ostatně během sžívání s vozem najel asi 20 000 kilometrů.
Při jeho rekordní jízdě hrál roli každý detail, základem pro úspornou jízdu je však několik jednoduchých tipů: správný tlak v pneumatikách, odpočinutý a soustředěný řidič, předvídání s důrazem na minimální brzdění, plynulé a pozvolné zrychlování a v neposlední řadě je dobré naučit se také pracovat s větrem.

Polský jezdec Miko Marczyk dokáže jezdit extrémně rychle a precizně na soutěžních tratích, zatímco na silnici preferuje úsporný styl jízdy.
Během rekordní jízdy, kdy se soutěžní jezdec vydal na cestu z Polska do pařížského Disneylandu a zpět na jednu nádrž, se držel rychlostí kolem 80 km/h. Pro méně citlivou reakci plynového pedálu a plynulejší akceleraci navíc používal jízdní režim Eco. A ačkoliv v bezpečném rozestupu, snažil se využívat i ostatní vozy ke zlepšení aerodynamiky.
„Aerodynamika modelu Superb je tak dobrá, že i v takovém odstupu pomůže třeba kamion k odstínění protivětru. Když ale máte vítr v zádech, v závěsu ani jet nepotřebujete,“ uvádí polský jezdec.
Na cestě měl k dispozici i doprovodný vůz, jedoucí dva až tři kilometry vpředu, který ho informoval o všech detailech cesty. „Šlo i o zdánlivé drobnosti, třeba že se dálnice k mýtnici mírně svažuje, což mi pomohlo dříve sundat nohu z plynu a až k závoře prakticky nebrzdit.“
Důležitým aspektem bylo také plánování trasy a roli hrály i teploty. Spotřebě například nesvědčila noční jízda při teplotě kolem 1 °C nebo vleklé stoupání na německých dálnicích. Naopak ve Francii měl jezdec štěstí na vítr v zádech, díky čemuž mu spotřeba dočasně klesla dokonce na hodnotu pouhých 2,2 litru na 100 kilometrů.
V nádrži měl přitom naprosto standardní naftu. Do budoucna si tak nechává otevřené dveře k dalšímu pokusu, tentokrát s prémiovým palivem, kdy šeptem hovoří o ambici pokořit metu 3000 kilometrů na jednu nádrž. Naftové vozy tak svou hospodárností evidentně stále neřekly poslední slovo.


