Hlavní obsah

Dieselová Škoda Superb má nový rekord. Polák ujel skoro tři tisíce kilometrů na jednu nádrž

Polský rallye jezdec Miko Marczyk si za volantem vozu Škoda Superb 2.0 TDI připsal nový světový rekord v ujeté vzdálenosti na jednu nádrž paliva. Celkem zdolal 2831 kilometrů s průměrnou spotřebou 2,61 litru nafty na 100 kilometrů a pochlubil se, jak podobně extrémních výkonů dosahovat.

Foto: Škoda Auto

Škoda Superb čtvrté generace během rekordní jízdy z Polska do Paříže a zpět na jednu nádrž

Článek

Devětadvacetiletý polský jezdec Miko Marczyk se letos stal vítězem FIA mistrovství Evropy v rally, mimo závodní tratě ovšem preferuje zcela odlišný styl jízdy. Už před lety totiž objevil kouzlo jízdy na spotřebu, kdy se dokonce se svými přáteli předháněl v tom, jak úsporná jejich auta dokážou být.

Foto: Škoda Auto

Soutěžní jezdec Miko Marczyk zvládl se Škodou Superb zdolat 2 831 kilometrů na jednu nádrž.

Již tou dobou se mu v hlavě začala rodit myšlenka, že by mohl svůj nový koníček proměnit v něco, čím by poděkoval sponzorům za podporu jejich týmu. V soutěžích přitom Marczyk usedá za volant vozů značky Škoda, se kterými také cestuje mezi závody. A jeho roční nájezd se běžně pohybuje kolem 120 000 kilometrů.

Letos Marczyk svůj nápad realizoval a za volantem Škody Superb poslední generace zvládl ujet působivých 2 831 kilometrů, čímž stanovil nový rekord v ujeté vzdálenosti na jednu nádrž. Jeho průměrná spotřeba byla 2,61 litru nafty na 100 kilometrů, zatímco tabulky uvádějí v průměru hodnotu 4,8 l/100 km.

Pro svou rekordní jízdu polský pilot použil model Superb s motorizací 2.0 TDI o výkonu 110 kW v kombinaci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Vůz ve výbavě Essence stojí na 16“ kolech a zůstal v takřka sériovém stavu. Došlo pouze ke dvěma drobným úpravám.

Standardní pružiny nahradily pružiny z modelu Sportline, snižující výšku vozu o 15 mm, a kromě jiného zlepšující jeho aerodynamiku. Vůz navíc dostal pneumatiky s nízkým valivým odporem. Ty přitom Marczyk stihl ještě před pokusem lehce ojet, což údajně také pomohlo nižší spotřebě. Ostatně během sžívání s vozem najel asi 20 000 kilometrů.

Při jeho rekordní jízdě hrál roli každý detail, základem pro úspornou jízdu je však několik jednoduchých tipů: správný tlak v pneumatikách, odpočinutý a soustředěný řidič, předvídání s důrazem na minimální brzdění, plynulé a pozvolné zrychlování a v neposlední řadě je dobré naučit se také pracovat s větrem.

Foto: Škoda Auto

Polský jezdec Miko Marczyk dokáže jezdit extrémně rychle a precizně na soutěžních tratích, zatímco na silnici preferuje úsporný styl jízdy.

Během rekordní jízdy, kdy se soutěžní jezdec vydal na cestu z Polska do pařížského Disneylandu a zpět na jednu nádrž, se držel rychlostí kolem 80 km/h. Pro méně citlivou reakci plynového pedálu a plynulejší akceleraci navíc používal jízdní režim Eco. A ačkoliv v bezpečném rozestupu, snažil se využívat i ostatní vozy ke zlepšení aerodynamiky.

„Aerodynamika modelu Superb je tak dobrá, že i v takovém odstupu pomůže třeba kamion k odstínění protivětru. Když ale máte vítr v zádech, v závěsu ani jet nepotřebujete,“ uvádí polský jezdec.

Na cestě měl k dispozici i doprovodný vůz, jedoucí dva až tři kilometry vpředu, který ho informoval o všech detailech cesty. „Šlo i o zdánlivé drobnosti, třeba že se dálnice k mýtnici mírně svažuje, což mi pomohlo dříve sundat nohu z plynu a až k závoře prakticky nebrzdit.“

Důležitým aspektem bylo také plánování trasy a roli hrály i teploty. Spotřebě například nesvědčila noční jízda při teplotě kolem 1 °C nebo vleklé stoupání na německých dálnicích. Naopak ve Francii měl jezdec štěstí na vítr v zádech, díky čemuž mu spotřeba dočasně klesla dokonce na hodnotu pouhých 2,2 litru na 100 kilometrů.

V nádrži měl přitom naprosto standardní naftu. Do budoucna si tak nechává otevřené dveře k dalšímu pokusu, tentokrát s prémiovým palivem, kdy šeptem hovoří o ambici pokořit metu 3000 kilometrů na jednu nádrž. Naftové vozy tak svou hospodárností evidentně stále neřekly poslední slovo.

Výběr článků

Načítám