Článek
Škoda 1000 MBX, dvoudveřové kupé odvozené od sedanu 1000 MB, zamířila do výroby v roce 1966, po třech letech ji však automobilka ukončila. Celkem vzniklo pouze 2517 kusů, což dělá z elegantního vozu, odrážejícího uvolněné období na přelomu šedesátých let, jeden z nejvzácnějších sériových modelů mladoboleslavské automobilky.
Není proto divu, že si i tento model automobilka vybrala k převedení do moderní podoby dle stávajícího designového stylu Modern Solid, který bude dominovat moderním škodovkám. Za návrhem konceptu stojí dvojice mladoboleslavských designérů Antti Mikael Savio a David Stingl.
Jejich vize moderní interpretace modelu 1000 MBX stojí nepřekvapivě na elektrické platformě, po vzoru originálu se ale snaží upřednostnit přátelský a elegantní vzhled před agresivní sportovností. Ostatně ani původní Škoda 1000 MBX nebyla ryze sportovním strojem.
„Naše pojetí je sice celkově sportovnější, ale stále má takový přátelský vzhled. Moderní sportovní auta bývají často až příliš agresivní, vozy ze 60. a 70. let přitom působily elegantně, někdy až roztomile. A to jsem chtěl zachovat,“ říká designér Antti Mikael Savio.
Koncept nabízí některé charakteristické prvky designového stylu Modern Solid, jako je výrazná maska a elegantní linie. Na původní vůz mají odkazovat například vyvýšená přední světla nebo lomení boků zhruba v polovině jejich výšky. Originální je také zadní profil kabiny s výrazným sloupkem a bez zadního okna - výhled je totiž řešen pomocí kamery.
Přední sedadla jsou propojená do tvaru lavice
Kabina vozu je řešena stylem 2+2, kdy vpředu vidíme spojení předních sedadel do lavice, což nebylo u historických vozů ničím neobvyklým. Palubní deska má podobu proskleného oválného tubusu, do kterého je promítán obraz. Tvar oválu je patrný rovněž na volantu nebo na hlavových opěrkách.
Pojetí interiéru by přitom mělo vycházet z původního historického vozu, přičemž chromované prvky nahradily jednoduché grafické detaily v kombinaci s ambientním osvětlením.
V zadní části kabiny vidíme dvě samostatná sedadla, jejichž sedáky lze podobně jako v kině sklopit směrem vzhůru. Koncept tak může buď nabízet prostor pro čtyři osoby (2+2), nebo spoustu přepravního prostoru se skvělým přístupem, neboť přední a zadní dveře se posouvají směrem od sebe.
Vůz nabízející každodenní praktičnost
Vize moderní Škody 1000 MBX tak nemá být ryzí sporťák ani pouhá stylovka, ale vůz nabízející každodenní praktičnost, který v zadní části hravě pobere kufry i jízdní kolo. Univerzálnost vozu má podtrhovat i vzduchový podvozek s možností zvýšení pro snazší průjezd náročnějším terénem a snížení pro dynamičtější a hospodárnou jízdu.
„Je to auto, které má posádce umožnit vyjet na výlet a nebát se objevovat. Nemá to být jen zábavné kupé jako druhé auto do rodiny, cílem je nabídnout nebývalou každodenní použitelnost,“ říká ke konceptu designér David Stingl.
Dvojice designérů pracovala na vizi moderní interpretace modelu Škoda 1000 MBX po dobu zhruba tří až čtyř týdnů. První skici vznikaly na papíru, následně byla myšlenka rozvíjena ve formě 3D modelu.







