Hlavní obsah

Citroën Oli: drsně vyhlížející koncept má nabízet dost na to, aby prostě stačil

Koncept Oli značky Citroën je navržený tak, aby prostě stačil. Nemá vlastní infotainment ani pevný audiosystém, ba dokonce ani stahovací okna. Nabídne ale korbu, čtvery dveře a čtyři sedačky, zčásti vytištěné na 3D tiskárně.

Citroën OliVideo: Citroën

 
Článek

Není to první koncept, který má předpovídat elektrickou mobilitu ve městě za pár let, a určitě není ani poslední. Vypadá ale jako drsný offroad a taky je prvním citroënem, který nese nedávno představené logo s retro vzhledem. Přivítejte koncept Citroën Oli.

Citroën má nové logo

AutoMoto

Automobilka ho prezentuje jako vůz, který prostě stačí. Stejně jako není třeba stovek plastových tašek, když stačí jedna plátěná, říká, že v autě není třeba luxusní výbavy, dlouhého dojezdu či obrovských výkonů, protože to všechno znamená vyšší hmotnost.

Důležitá tedy je co nejlepší udržitelnost výroby a provozu. Proto třeba vidíme kolmé čelní sklo - takhle je na jeho výrobu třeba méně skla a do interiéru neproniká tolik slunečního záření. Ovšem, z aerodynamického pohledu je to katastrofa a člověk by zpoza volantu hůř viděl na semafor, kdyby stál první v řadě, přinejmenším v Česku.

Tématem celého konceptu však je snižování složitosti a používání recyklovaných či recyklovatelných materiálů. Třeba sedačky jsou složeny jen z osmi součástí, kdežto běžný počet pro SUV je podle automobilky 37, a využívají díly z 3D tiskárny. Polštáře i síťovaná opěradla jsou vyrobena z termoplastického polyuretanu. Podobně osekaná je palubní deska, která je složena z 34 dílů místo údajně běžných pětasedmdesáti.

Koncept nepotěší audiofily, protože místo tradičního audiosystému tu jsou odnímatelné reproduktory, které ke smartphonu připojíte pomocí bluetooth, a dok na telefon. Automobilka tak ušetřila 250 kg. Na nízkou hmotnost jsou orientované také dveřní výplně, které zároveň nabízejí spoustu úložných prostor.

Nemají ale zvukovou izolaci, a díváme-li se dobře, okna nejsou stahovací - dají se jen trochu vyklopit, stejně jako okna zadních, protisměrně otvíraných polodveří. Naštěstí automobilka v rámci úspor hmotnosti nevyhodila klimatizaci, ovšem stahovací okna bychom si troufli označit za nutnost třeba při vjíždění do placených parkovišť za závorou.

Co samozřejmě v žádném dnešním autě nemůže chybět, ať se ho snažíte udělat jakkoliv lehké, je gigantický displej. Ten v oli je sotva viditelný, dokud je vypnutý - je totiž umístěný mezi palubní deskou a čelním sklem. Ukazuje řidiči data o jízdě, zároveň slouží jako displej infotainmentu a ovládá se skrz joystick na volantu, nikoliv dotykově. Jako zdroj výpočetního výkonu mu slouží váš smartphone, vůz má jen nejnutnější řídící jednotku.

Podlaha také využívá termoplastický polyuretan, nenajdete tu klasický koberec. Co tu naopak je, jsou výpustní otvory na vodu - podlaha je podle automobilky omyvatelná hadicí. A za zmínku stojí také panely karoserie, které jsou vyrobeny ze sendvičového materiálu využívajícího karton, ovšem zároveň jsou dost pevné na to, aby po nich mohl chodit dospělý člověk.

Oli vypadá jako hatchback, ve skutečnosti to však je malý pick-up. Nečekejte ale skutečně užitkové vozidlo, korba vypadá opravdu malinká, ačkoliv si Citroën nechal rozměry pro sebe.

Vůz jezdí pochopitelně na elektřinu, k čemuž má 40kWh baterii. Ta umožňuje napájet i externí spotřebiče v případě, že vám doma vypadne proud. Poháněnou nápravu či výkon neznáme, maximální rychlost je ale omezena na 110 km/h. Váží jen zhruba tunu, což je na elektromobil neskutečně málo, a díky tomu má mít spotřebu 10 kWh/100 km a dojezd 400 km na jedno nabití.

Tato čísla ale nemají pro reálný svět velký význam, neboť oli není nic než konceptem a v takovéto formě se vyrábět nebude. Je studií, z níž se některé nápady, detaily nebo postupy při výrobě interiéru dostanou do produkčních aut.

Ovšem, Citroën Ami Buggy také měl být pouze konceptem a automobilka se na základě ohromného zájmu rozhodla postavit i produkční verzi, takže ani zde nelze alespoň malosériovou výrobu vyloučit.

Anketa

Co všechno chcete od svého auta?
Stačí mi čtyři kola a volant
15 %
Nechci toho moc, ale stahovací okna a aspoň trochu zvukové izolace ano
58,4 %
Potřebuji taky pořádný audiosystém, důstojný výkon a dlouhý dojezd
11,5 %
Chci všechno, co dokáže automobilový průmysl nabídnout, a klidně ať auto váží dvě a půl tuny
15,1 %
Celkem hlasovalo 960 čtenářů.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám