Článek
Taigo přišlo jako šik alternativa k malinkému crossoveru T-Cross a zároveň první SUV-kupé v nabídce Volkswagenu na stejné platformě a s velmi podobnou cílovou skupinou zákazníků.
A taky s ceníkem na stejné úrovni, což ve mě vzbudilo podezření, že se u taiga také šetřilo na místech, kde to není dobrý nápad. Na týdenní testování jsem ho tedy přebíral s obavami.
Totiž, jakkoliv byl t-cross docela povedeným městským prckem po stránce designu a překvapivě i prostornosti interiéru, co do podvozku a odpružení to byla bída. Doufal jsem tedy, že se inženýři trochu chytli za nos. Ale nepředbíhejme.

Kombinace bílé barvy a šedých kol vypadá nečekaně dobře.
Taigo se původně dostalo na svět jako jihoamerický model Nivus, až o několik měsíců později přišlo do Evropy. Pro evropské trhy se vyrábí ve Španělsku, nevozí se přes oceán, a v hodnocení Euro NCAP získalo pět hvězdiček, takže není třeba mít obavy z bezpečnosti.
Vypadá skvěle díky obrysovkám, které mají linku skrz celý vůz na obou koncích auta, relativně vysoké zádi a příjemným proporcím. Žádná část auta není dominantní vizuálně či svou masou, šedá 18″ kola dobře pasují k bílé karoserii – zkrátka, po vzhledové stránce těžko cokoliv vytýkat, snad vyjma levnější antény ve tvaru prutu a nikoliv ploutve.

Palubní deska je totožná s Polem. Vestavěnou navigaci za desítky tisíc nepotřebujete, Android Auto je u verze Style už v základu.
Palubní deska jako by z oka vypadla té v modernizovaném hatchbacku Polo, včetně lehké orientace na řidiče, zdůrazněné „hradbou“ středové konzole v místě, kde si o ni může spolujezdec opřít nohu.
Zůstává tedy povedené dotykové ovládání klimatizace, a protože taigo patří k levnějším volkswagenům, taky volant s fyzickými tlačítky místo dotykových.
Pochválit musím i příjemné sedačky, které jakž takž drží tělo v zatáčkách, ale zároveň dokážou být pohodlné na dlouhé cestě, a prostornost vozu všude kromě zadní lavice. Docela velký kufr v pohodě pojme věci na víkendový výlet ve dvou; tři budou ještě bez problému, čtyři lidi už budou muset v kufru trochu hrát tetris.

Sedačky se povedly a na předních místech je i dost prostoru.
Interiér je však zároveň místem, kde je vidět snaha o ořezávání nákladů. Díky palubní desce z pola ani ne tolik v materiálech, jak hřešil t-cross. Jde spíš o detaily, jako že tu nejsou madla nad dveřmi, takže si můžete kabát pověsit jen na háček na B-sloupku, kde vadí ve výhledu přes levé rameno.
Těší světlomety i podvozkem
Vyzdvihnout naopak musím slušně výkonné světlomety s technologií LED Matrix, která sice ve srovnání např. s opely či třeba s tiguanem není zrovna špičková, ale je to lepší než nic. A také s krásně přístupnými šrouby k seřizování sklonu potkávacích světlometů, pokud by vám nevyhovovalo sériové nastavení autonivelačního systému.

Svítí slušně a má poctivé mlhovky, nikoliv „světla do špatného počasí“.
Kde Volkswagen na taigu také nešetřil, jsou jízdní vlastnosti. Ve městě se to tolik nepozná, ale jinak tam, kde byl t-cross na stejných kolech hlučný, nepohodlný, uskákaný, nejistý a celkově nepříjemný, jede taigo sebejistě, hladce a potichu. Podvozek dobře hlídá pohyby velkých kol a slušně drží v zatáčkách – i když samozřejmě je znát koncepce a fakt, že nesedím ve sporťáku.
Totéž mi říká motor. Litrový tříválec není žádný silák, a to taigo váží pod 1,3 tuny. Na normální jízdu však úplně v pohodě stačí a jak je u tohoto motoru zvykem, dokáže jezdit se slušnou spotřebou. Průměr 6,9 l/100 km svižnou jízdou považuji za hezké číslo.

Displej místo přístrojového štítu je příplatkem příjemným, ale ne úplně nutným.
Stejně tak se mi líbí odhlučnění vozu či adaptivní tempomat s aktivním vedením v jízdním pruhu. Oba tito pomocníci fungují bez zaškobrtnutí a je na ně dobrý spoleh. Už méně se mi líbí jemnost dvouspojkové převodovky, zejména při rozjíždění. Je to však vlastnost této technologie, že rozjezdy nejsou tak přirozené a samozřejmé, jako u převodovek využívajících hydrodynamický měnič točivého momentu.
Dobrá volba, když to nepřeženete s příplatky
Zbývá jen poslední slon v kuchyni – cena. 780 tisíc je na takhle malé auto prostě hodně. Tento konkrétní exemplář je však ukázkou, do jak nesmyslných výšek dokáže vyhnat cenu přílišná rozšafnost v katalogu příplatků.
Verze Style, která s tímto motorem a manuální převodovkou začíná pod 600 tisíci korunami – i to je hodně, ale takové prostě dnes ceny aut jsou – už má bezdrátové zrcadlení smartphonu, adaptivní tempomat s aktivním vedením v jízdním pruhu a světlomety s technologií LED Matrix.
Když brouzdám konfigurátorem, snadno vytvořím kousek o 150 tisíc levnější, a to si nemusím odpustit „zbytečnosti“ jako lepší audiosystém či tažné zařízení.

Volkswagen Taigo 1,0 TSI
Je tedy taigo dobrou volbou? Na funkci jediného auta v rodině je příliš malé, ale pokud už třeba vaše děti mají vlastní auta, nebo hledáte druhé auto do domácnosti, ve správné specifikaci výbavy to může být velmi zajímavá nabídka.
| Volkswagen Taigo Style 1,0 TSI DSG | |
|---|---|
| Motor: | 999 ccm, řadový zážehový tříválec, turbodmychadlo |
| Max. výkon: | 80 kW (110 k) při 5500 ot./min |
| Max. točivý moment: | 200 Nm při 2000-3000 ot./min |
| Převodovka: | sedmistupňová dvouspojková |
| 0-100 km/h: | 10,9 s |
| Nejvyšší rychlost: | 191 km/h |
| Průměrná spotřeba (WLTP): | 5,4-5,5 l/100 km |
| Průměrná spotřeba na displeji na konci našeho testu: | 6,9 l/100 km |
| Provozní/maximální hmotnost: | 1260/1720 kg |
| Délka × šířka × výška: | 4269 × 1757 × 1499 mm |
| Základní/maximální objem zavazadelníku: | 440/1222 l |
| Poháněná náprava: | přední |
| Základní cena: | 515 900 Kč (Taigo Life 1,0 TSI 95 k 6st. man.) |
| Základní cena testované verze: | 625 000 Kč |
| Cena testovaného vozu: | 780 000 Kč |




