Hlavní obsah

Ani vysoké ceny benzínu zatím nezvýšily zájem Američanů o elektromobily

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Výzkum odhalil, že američtí motoristé vidí největší překážku ve vysokých pořizovacích cenách elektromobilů ve srovnání s konvenčními auty, a to i v době bezprecedentně vysokých cen benzínu.

Foto: Hyundai

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto)

Článek

Že je benzín v Severní Americe výrazně levnější než v Evropě, je dlouhou dobu běžné. Současná situace na trzích s palivem však znamená zásadní zdražování i v USA. Aktuálně se dle organizace AAA průměrné ceny pohybují od 4,128 dolaru za galon (25,04 koruny za litr) v Kansasu po 6,153 dolaru za galon (37,32 koruny za litr) v Kalifornii.

Národní průměr je 4,619 dolaru za galon (28,01 koruny za litr), přičemž před rokem to bylo 3,045 dolaru za galon (tehdejším kurzem 16,78 koruny za litr). Zdražení je tedy podobně výrazné jako v Evropě.

Ale ani v takové situaci zájem o elektromobily zatím nevzrostl, dokládá nedávná studie společnosti Autolist, která nabízí statistiky a poradenství v oblasti nákupu nových aut.

Prodej aut do zásuvky se loni ve světě zdvojnásobil na rekordních 6,6 milionu

AutoMoto

Zjistila naopak, že to nejsou ceny paliva, ale pořizovací cena a dojezd, které jsou nejdůležitějšími důvody, proč Američané nemají zájem o elektrická auta. Tyto důvody uvedlo jako nejdůležitější 47, resp. 44 % dotazovaných. Na třetím místě je nedostatek nabíjecích míst v domovské oblasti, který uvedlo 36 % dotazovaných.

Oproti stejné studii, prováděné v minulém roce, si první dva důvody prohodily příčky. Stejné tři důvody byly na prvních třech příčkách v různém pořadí i v roce 2019, prvním roce konání studie.

V souvislosti s tím 28 % lidí odpovědělo, že nejsou ochotní za elektromobil platit v pořizovací ceně víc než za srovnatelné konvenční auto. Devět procent lidí je ochotno si připlatit do tisíce dolarů (23 tisíc korun), 22 % si v této otázce není jisto.

Automobilka přiznala, že rychlonabíjení elektromobilu v mrazu nemusí být možné

AutoMoto

Výzkumníci se také ptali, jak vysoké by ceny benzínu musely být, aby člověk vážně zvažoval elektromobil. Zde nejvíc lidí – 21 % – odpovědělo, že podstatná není cena benzínu, že by si elektromobil nekoupilo z jiných důvodů. Patnáct procent si nebylo jisto a 12 % uvedlo 6 dolarů za galon (36,39 koruny za litr), tedy hodnotu, která v Kalifornii již byla co do průměru překročena.

Dvě třetiny respondentů podporovalo daňové úlevy či podobné pobídky k tomu, aby si lidé koupili elektromobil. Proti nim bylo 19 %, zbytek si nebyl jist.

Jakkoliv je poněkud krátkozraké rozhodovat se, jaké auto si koupím, podle aktuální ceny benzínu – zejména v situaci, kdy člověk na nové auto čeká klidně rok – náklady na energii na ujetý kilometr jsou jednou z výhod elektrických aut. Tím spíš, má-li člověk možnost nabíjet doma, ideálně např. elektřinou vzniklou v solárních panelech na střeše.

Reklama

Související články

Výběr článků

Načítám