Při havárii letadla u Bratislavy Štefánik a tři členové posádky zahynuli. Myšlenka postavit přesnou kopii letadla se zrodila už v roce 1986, konkrétnější podobu začala získávat až v roce 1994. Závěrečné práce nesou letopočet 2004. „Letadlo se stalo součástí expozice Vojenského historického muzea v Piešťanech,“ řekl Právu náměstek ředitele muzea Miroslav Mihálik.

Na světě zůstala pouze tři letadla Caproni Ca-33. „Jedním se pyšní Historické vojenské letecké muzeum Vigna di Valle v Itálii, druhé zdobí Muzeum vzdušných sil USA v Daytonu ve státě Ohio,“ uvedl Mihálik. Cena letadla vystavěného v Piešťanech se odhaduje na 25 miliónů korun.

Rozměry třímotorového dvouplošníku jsou úctyhodné: rozpětí křídel činí přes 22 metrů, výška téměř čtyři metry a hmotnost letadla dosahuje téměř 2500 kilogramů. Letadlo dosahovalo maximální rychlosti 138 kilometrů v hodině.

Tragická nehoda

Na replice jsou originální pouze vrtule, které výrobcům darovala baronka Caproniová v roce 2002. Ostatní díly vyrobili v Trenčíně podle původní dokumentace. „Replika nemůže vzlétnout ani rolovat, protože nemá funkční motory,“ dodal náměstek ředitele muzea. Levé křídlo schválně není potažené plátnem, aby bylo vidět dřevěnou konstrukci křídla.

Letadlo Caproni Ca-33 s výrobním číslem 11495 je navždy spojeno s tragickou smrtí Štefánika (1880–1919). Astronom, cestovatel, diplomat, voják a letec zahynul při návratu na Slovensko 4. května 1919.

Letěl z letiště Campo Formido u italského města Udine, přeletěl nad Alpami a Vídní a měl přistát ve Vajnorech u Bratislavy. Za špatného počasí zde letadlo havarovalo a celá posádka zahynula.

Dalších 8000 exponátů

V piešťanském muzeu najdete kromě letadla Caproni dalších 8000 předmětů a zrestaurovaných exponátů těžké bojové a letecké techniky. Jsou soustředěny ve třech hangárech a na vnějších plochách. „Muzeum vzniklo po rozdělení Československa a je součástí Vojenského historického ústavu Bratislava,“ dodal Mihálik.