Mosty fascinují. Nejen cestovatele, ale i filmaře. Vezměte si třeba jen slavný sanfranciský most přes úžinu Golden Gate. Objevil se v desítkách filmů. Most vznikl ve 30. letech 20. století a už tehdy byl natřený typickou oranžovou barvou. Proč? Prý aby byl dobře vidět z paluby lodí, které pod ním proplouvaly, i v těch nejhustších mlhách.

Na jeho stavbě pracovaly desetitisíce dělníků a celou konstrukci drží pohromadě asi 600000 nýtů. Ten poslední byl z ryzího zlata. Jenže – byl příliš měkký a dělníkům jen chvíli potom, co ho umístili na místo, spadl do hlubokých vod zálivu. Dost možná tam leží ještě dnes.

Most filmařů… i sebevrahů

Nejsou to ale jenom filmaři, kteří si oblíbili tento most. Protože na mostě nejsou žádné zábrany, je Golden Gate Bridge častým místem sebevražd. Za zhruba osmdesát let, co stojí, ukončilo skokem do 70metrové hloubky svůj život asi 1200 nešťastníků. Čísla ale nejsou přesná. Ne každé tělo moře vydalo. Více o San Francisku a USA se dočtete v článku V Kalifornii najdete krásky na plážích, filmové hvězdy i známé národní parky.

Nejvyšší most světa je v Evropě

Pont de Millau – tak se jmenuje nejvyšší most planety. Najdete ho v jižní Francii v údolí řeky Tarn. V provozu je od roku 2004 a zjednodušuje cestu po dálnici z Paříže do Barcelony. Nejvyšší pilíř má výšku 342 metrů – Petřínská rozhledna by se do něj tedy vešla asi 6,5x. Samotná vozovka je pak v jednom místě asi 270 metrů nad úrovní terénu.

Ve filmu si zahrál i thajský most přes řeku Kwai. Filmaři v roce 1957 vycházeli ze slavného válečného románu Pierra Boulla, v jehož závěru vyletí celý most do povětří. Ve skutečnosti k této události ale nikdy nedošlo – filmová zápletka je čistou fikcí. To ale nic nemění na tom, že městečko Kanchanaburi ve stejnojmenné provincii na jihovýchodě Thajska ze slavného filmu a zájmu turistů profituje dodnes.

Jak to bylo s mostem přes řeku Kwai?

A jak to bylo doopravdy? Skutečný most přes řeku Kwai vznikal v letech 1942 až 1943 a byl součástí 415 kilometrů dlouhé „Železnice smrti“. Ta spojila Thajsko s Barmou a v průběhu války byla významnou zásobovací tepnou.

Přečtěte si další články o Thajsku:

Most vznikl v rekordním čase, na jeho stavbě pracovaly pod dohledem Japonců desetitisíce válečných zajatců - v hrozných podmínkách, téměř bez vybavení a de facto holýma rukama. Historici odhadují, že tady položilo život asi 60 000 lidí. Jde tedy o jednu z nejkrvavějších staveb lidské historie.

Na konci války most téměř zničily britské bombardéry. Zbyly z něj jen tři oblouky. Dnes je ale černá ocelová stavba zase kompletní. Co čtvrt hodiny přes ní přejede žlutý turistický vláček a nebýt průvodců, kteří připomínají děsivou historii stavby této železnice, nic by hrůzy války nepřipomínalo.

Vystoupat do oblouku Přístavního mostu v Sydney…

Co je symbolem Sydney? Rozhodně panoráma budovy Opery a Přístavního mostu. Slavný Harbour Bridge vznikal v letech 1924 až 1932 a na jeho stavbě pracovalo 1400 dělníků. Díky svému tvaru si nedlouho po svém vzniku vysloužil přezdívku Coat Hanger – Ramínko na šaty, která se s ním táhne dodnes.

Jeho vrcholek byl až do roku 1967 nejvyšším místem v celém Sydney a Harbour Bridge je zároveň nejširším jednoobloukovým mostem světa – vždyť se na něj vejde osm pruhů dálnice, dvouproudá železnice, cyklostezka a několik chodníků pro pěší.

Mimochodem – most se dá zdolat i přímo po oblouku. Pořádají se tady totiž takzvané „Bridge climbing tour“. U jednoho z pilířů jsou turisté opásáni a připoutáni k zábradlí mostu a po zaškolení se vydají na tři a půl hodiny trvající cestu na vrchol a zase zpátky. V nejvyšším bodě jsou 134 metrů nad okolním terénem. Právě tady prý vznikají krásné fotky. Jenže – každá legrace něco stojí a ani výstup na Harbour Bridge není za hubičku. Vstup pro jednoho vyjde v hlavní sezoně asi na 300 australských dolarů.

Procházka v oblacích nad dnem Grand Canyonu

Od března 2007 se můžete procházet asi 1240 metrů nade dnem Grand Canyonu. To tady totiž otevřeli slavný prosklený most-chodník ve tvaru U. První člověk, který na něj vstoupil byl Buzz Aldrin, druhý kosmounaut na Měsíci. Dodnes se po něm prošlo asi 1,5 milionu turistů. Jedinou kaňkou na kráse je cena tohoto zážitku. Za vstup dáte asi 30 dolarů, za fotku stejně tak a pokud se vám nechce od tři kilometry vzdáleného parkoviště pěšky, pak si připravte 35 dolarů na autobus.

Tak jako je Harbour Bridge symbolem Sydney, je symbolem New Yorku Brooklynský most spojující Manhattan právě s Brooklynem. Kdyby se hlasovalo o most, s kterým se pojí nejvíce nešťastných událostí, byl by ten brooklynský na čelních místech.

„Smolař“ mezi mosty – most v Brooklynu

Vše začalo ještě před stavbou – autor projektu John Roebling prozkoumával terén pro budoucí základy a připlouvající loď mu rozdrtila nohu. Zemřel dva týdny poté na tetanus. Krátce po otevření v roce 1883 bylo na mostě ušlapáno 12 lidí - poté, co se mezi stovkami korzujících rozšířila zpráva o tom, že most díky nestabilnímu podloží každou chvíli spadne. Samozřejmě šlo o planý poplach.

Důvěru Newyorčanů stavitelé mostu získávali zpět porůznu. Poslali na něj třeba jednadvacet slonů, kteří pochodovali sem a tam. Od roku 1980 je most osvícený a jeho neogotické pilíře tak dotvářejí panoráma New Yorku. O jeho stabilitě po více než 100 letech provozu snad už není pochyb – vždyť zničit ho dokázali jen filmaři – v závěrečné scéně filmu Godzilla. Více o New Yorku např. v tomto článku Na skok do New Yorku - mezi mrakodrapy je hej.

Čtěte dále:

Kromě mostů jsme nedávno prozkoumali také unikátní stavby a nejluxusnější hotely:

Dále jsme v rubrice Exotika nedávno psali o UFO lokalitách, nejkrásnějších ostrovech Karibiku, o ideálních exotických místech pro svatbu nebo o cestě exkluzivním vlakem nitrem Afriky. Přehled všech článků najdete na hlavní stránce rubriky.

>> zpět na hlavní stránku rubriky Exotika

Inzertní sdělení: Tipy na zájezdy za slavnými mosty

Cestovní kancelář ESO travel, specialista na Asii, Severní, Jižní a střední Ameriku, Tichomoří a Afriku vybírá z nabídky poznávacích zájezdů:

Města a příroda západu

Golden Gate v San Francisku, ale i návštěva Grand Canyonu, kde je slavný skleněný chodník. Přidejte k tomu ještě Los Angeles nebo Las Vegas – těchto deset nocí bude stát za to!

Spatřit Harbour Bridge a budovu Opery na vlastní oči a následně odletět poznávat krásy Thajska. Hříšná Pattaya, rajský Ko Samet. Osmnáct dní na cestě.

Peking, Velká čínská zeď, Šanghaj, Hong Kong a další slavná místa „Říše středu“. Maximum z Číny ve dvou týdnech. Střed moderny s tradicí. Historie s moderní dobou.

Autor: Lucie Štěrbová & ESO travel