Hlavní obsah

Obří únik ropy z uvázlého tankeru zbarvil tyrkysové vody Mauricia dočerna

Novinky, mšv

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Již přes tisíc tun paliva uniklo z lodi, která koncem července uvázla na korálovém útesu na Mauriciu. Moře a pláže na jihovýchodním pobřeží se zbarvily dočerna a země proslulá právě pro svůj exotický charakter vyhlásila stav ekologické nouze. S vyproštěním plavidla by Mauriciu měly pomoci Japonsko s Francií, píše server Daily Mail.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Kvůli ropné skvrně vyhlásili na Mauriciu krizový stavVideo: Reuters

 
Článek

Japonsko slíbilo vyslat šestičlenný tým, jenž s uvolněním lodi pomůže. Právě japonská společnost Mitsui O.S.K. Lines je totiž provozovatelem plavidla MV Wakashio. Pomocnou ruku podá také Francie, která z nedalekého Réunionu vyšle námořní posily i vzdušnou vojenskou techniku.

Podle mauricijského premiéra Pravinda Jugnautha může to nejhorší stále přijít, protože trhliny v palivové nádrži se zvětšují. „Riziko, že se loď rozlomí vedví, tu pořád je,“ uvedl.

Foto: Mapy.cz

S odstraňováním následků katastrofy, která se odehrála nedaleko Pointe d’Esny, pomáhají tisíce dobrovolníků, kteří do moře umístili improvizované bariéry ze slámy, jež by měly palivo udržet trochu stranou od pobřeží — to už je tak zbarvené dočerna.

„Hluboce se omlouváme. Uděláme vše, co je v našich silách, abychom situaci vyřešili,“ uvedl viceprezident společnosti Mitsui O.S.K. Lines Akihiko Ono. Ochránci přírody ale uvádějí, že napáchaná škoda už může být nevratná. Letecké snímky totiž zachycují velké skvrny paliva roztroušené podél pobřeží, které je domovem mnoha mořských živočichů a dalších organismů.

Příroda je hlavním turistickým lákadlem

Je to právě tento křehký ekosystém, na kterém z velké části stojí turistická atraktivita ostrova. Návštěvníci často přijíždějí kvůli tyrkysovému moři a potápění. Na vládu ostrova je tak vyvíjen čím dál větší tlak, proč během dvou týdnů od uváznutí tankeru neudělala víc.

Foto: Eric Villars, ČTK/AP

S vyprošťováním plavidla pomůžou Japonsko i Francie.

Foto: Sunil Dowarkasing, ČTK/AP

Jindy bělostné písečné pláže se zbarvily dočerna.

„Přicházejí tisíce lidí a nikdo už vládu neposlouchá,“ uvedl enviromentální aktivista Ashok Subron, který dorazil do Mahebourgu, jedné z nejpostiženějších oblastí. „Lidé si uvědomili, že musí vzít celou záležitost do vlastních rukou. Jsme tu, abychom ochránili místní flóru a faunu,“ doplnil.

Ekologové se obávají, že pokud by se plavidlo rozlomilo, mohlo by způsobit nedozírné následky pobřežním oblastem. „Myslím, že už teď je pozdě. A pokud se loď zlomí, vymkne se nám situace zcela z rukou,“ uvedl oceánograf Vassen Kappaymuthoo pro agenturu AFP. „Mluvíme tu o stále postupující katastrofě, která je hodinu od hodiny komplikovanější,“ doplnil.

Reklama

Výběr článků

Načítám