Článek
Společnost v průzkumu zjistila, že některé letecké společnosti nevyužily možnosti více rozsadit pasažéry, ačkoli k tomu měly prostor. Vyplývá to mimo jiné z takzvaného faktoru zatížení, počtu obsazených sedadel.
Například British Airways měly podle serveru Independent na jaře faktor zatížení pouze 27,6 procenta, což znamená, že bylo v letadle mnoho místa. U standardních aerolinek je ovšem velmi pravděpodobné, že lidé, kteří spolu cestují, budou také usazeni u sebe. To u nízkonákladových společnosti ovšem příliš neplatí.
Japonské aerolinky začnou používat genderově neutrální oslovení cestujících
Společnost Which? uvádí, že aerolinky Wizz Air měly faktor zatížení 55,5 procenta, což znamená, že téměř každé třetí sedadlo bylo volné. Při odbavení je ovšem cestujícím přiděleno náhodné sedadlo — pokud si nepřiplatí za možnost vybrat si jedno konkrétní — což znamená, že cestující byli často odděleni od zbytku skupiny a seděli s naprosto cizími lidmi.
„Pokud je faktor zatížení nízký, posádka má dovoleno rozmístit cestující, aby podpořila fyzické rozestupy, ale musí zajistit i rozprostření váhy a balanc letounu, aby byla dodržena bezpečnostní pravidla,“ uvedla společnost Wizz Air v prohlášení a dodala, že plně dbala na všechna mezinárodní i lokální zdravotnická opatření, aby zajistila bezpečnost cestujících i posádky.
Nerozsazujte rodiny, apeluje agentura pro letectví
Aerolinky Ryanair měly faktor zatížení na zhruba 73 procentech. Společnost Which? ovšem obdržela několik zpráv od cestujících, kteří tvrdili, že byli rovněž odděleni od známých a usazeni vedle naprostých cizinců, ačkoli bylo na palubě místo.
Omezené možnosti měla společnost easyJet s faktorem zatížení na 88,9 procenta. V případě volných míst proaktivně rozestupy neprosazovala, cestující mohli sedadlo po nástupu nicméně změnit.
Evropská agentura pro bezpečnost letectví v době pandemie naléhá na aerolinky, aby od sebe neoddělovaly členy rodiny či přátele. Pokud je to jen minimálně možné, měly by společnosti dbát na rozestupy, ale samozřejmě při zachování bezpečného vyvážení zátěže v letadlech. Stejně jako společnost Which? apeluje agentura na dopravce, aby alespoň v těchto dobách upustily od příplatků za konkrétní sedadla.