"Pokles celkových tržeb byl způsoben především vysokými slevami prodejů 'first minute' na jaře 2012 a 'last minute' v průběhu léta. Doprodej letní sezóny v září a říjnu probíhal velmi pozitivně, cestovní kanceláře tak doprodaly takřka všechny nasmlouvané kapacity," řekla mluvčí asociace Kateřina Petříčková.

Loni cestovní kanceláře prodaly 2,09 miliónu zájezdů. V posledních letech výrazně roste prodej zájezdů do destinací v dojezdové vzdálenosti autem či autobusem, jako jsou Chorvatsko, SlovenskoItálie. Prodej leteckých zájezdů stagnuje, na celkovém počtu zahraničních pobytů se podílí z 35 procent. Podle AČCKA na celém trhu nenastaly v letošní letní sezóně žádné zásadní změny.

Blízké destinace, a tedy i levnější zájezdy, se těší stále větší oblíbenosti. Autobusové zájezdy či pobyty s vlastní dopravou se tak letos prodávaly velmi úspěšně. Češi si sice letní dovolenou v zahraničí stále dopřávají, více ale hledí na cenu zájezdu. Meziročně vzrostl zájem o Bulharsko, Tunisko a Černou Horu o více než deset procent.

Poklesl zájem o zájezdy do Egypta

Stejný zájem jako loni byl letos o dovolenou v Chorvatsku, Itálii, Turecku, ŘeckuŠpanělsku. "K nepatrnému poklesu došlo u zájezdů do Egypta vzhledem k výraznému mediálnímu tlaku během sezóny na destinace na Sinajském poloostrově. Nicméně například egyptské letovisko Marsa Alam zažilo letos enormní nárůst zájmu Čechů okolo 45 procent, a tak vykompenzovalo pokles cestujících na Sinajský poloostrov do středisek Šarm-al Šajch a Taba," uvedla Petříčková.

Češi nejčastěji jezdili na osmidenní pobytový zájezd. Výrazně vzrostl zájem o stravování formou all inclusive. Největší zájem byl o ubytování ve čtyřhvězdičkových hotelech, klesá zájem o nejlevnější ubytování ve studiích a apartmánech. Průměrná cena prodaného zájezdu do zahraničí letos byla 11 400 Kč, stejně jako loni.

Čím dál víc lidí kupuje zájezd na internetu, v letošním roce se tak prodalo rekordních 52 procent všech zájezdů (1,09 miliónu), což znamená meziroční nárůst o 39 procent. Last minute zájezdů si lidé koupili během léta přibližně 850 000 v hodnotě devíti miliard korun. Šlo o 40 procent všech zájezdů prodaných v ČR.