Hlavní obsah
Jednu ze stěn třídy pokrývají připevněná zvířátka, která si děti mohou brát do rukou a pečlivě zkoumat, jak které vypadá. Foto: Pichan Sujaritsatit

Architekti navrhli výjimečnou školní třídu. Učí svět poznávat jinak než zrakem

S rozesmátými i zvídavými tvářemi se malé děti dotýkají veškerého zařízení své nové třídy. Nadšeně prozkoumávají figurky plastových zvířat připevněné na jednu ze stěn, s velkou pečlivostí zasazují různě tvarované prvky do otvorů v další, radostně čtou první symboly z vystupujících puntíků na zemi. Každé z nich má více či méně poškozený zrak. Třída jim pomáhá poznávat svět a učit se tento hendikep překonávat. Navrhli ji architekti z thajského studia Creative Crews pro školu v Pattaye.

Jednu ze stěn třídy pokrývají připevněná zvířátka, která si děti mohou brát do rukou a pečlivě zkoumat, jak které vypadá. Foto: Pichan Sujaritsatit
Architekti navrhli výjimečnou školní třídu. Učí svět poznávat jinak než zrakem

Nová třída vznikla konkrétně ve škole pro nevidomé děti Redemporist school v thajském městě Pattaya. Její realizaci si vzala na starost developerská skupina Goldenland.

Dříve, než se architekti pustili do práce, museli se nejprve důkladně seznámit se světem nevidomých. Přesněji se museli naučit chápat, jakým způsobem se děti s různou měrou poškození zraku učí svět poznávat a orientovat se v něm.

Teprve pak mohli vymyslet zařízení pro jednu ze tříd pattayské školy tak, aby byla pro malé školáčky nejenom přínosná, ale samozřejmě také zábavná.

„Běžné děti vidí celkový obraz, teprve pak si všímají detailů. Nevidomé vnímají nejprve detaily prostřednictvím hmatu, až pak rozpoznávají podstatu celku,” prozrazuje jednu z nově nabytých znalostí šéf projektu Ekkachan Eiamananwattana.

Veškerým zařízením třídy je čtveřice dřevěných stolků uprostřed. Jakýkoli další nábytek a předměty umístěné v prostoru by děti jen zbytečně rozptylovaly a mátly.

Foto: Pichan Sujaritsatit

Do podlahy jsou vsazené panely s písmeny a symboly v Braillově písmu.

Foto: Jirakit Panomphongphaisarn

Zároveň dodává, že jeho tým určitě nezůstane u proměny jediné třídy. Líbí se mu možnost pomáhat dětem a vytvářet pro ně prostředí, kde vyrostou, naučí se spoustu věcí a mohou pak být užitečné druhým.

Třída s chráněným balkonem

Zajímavostí třídy je její propojení s chráněným balkonem, kde architekti zábradlí nahradili tak, aby jedna z výukových stěn byla v exteriéru. V interiéru pak každá ze stěn nabízí jiný typ výuky a interakce. Protože ne všechny děti mají stoprocentní poškození zraku, je každá z pomůcek, každičký z prvků určených k umísťování na stěnu vyveden v syté živé barvě.

Prakticky veškeré zařízení (kromě plastových zvířátek připevněných na jedné ze stěn a určených k pečlivému ohmatání a poznání, jak vypadá ten který živočišný druh) je ze dřeva. Interiér je pak možné nasvítit v různých barvách a intenzitě podle toho, co malým předškoláčkům vzhledem k jejich typu poškození zraku bude nejpříjemnější.

Učebna je určena primárně pro malé předškoláčky, kteří ještě nepronikli do tajů Braillova písma. Jeho první znaky však už mohou nahmatat na podlaze. Architekti do ní vsadili panely seskupené do dlouhých pásů, přičemž každý má na sobě kruhové výstupky, uspořádané do některého z písmen této abecedy. V rohu každého panelu je pak každé písmeno vyvedeno i latinkou.

Centrální ostrůvek tvoří čtveřice stolků s přihrádkami na dřevěné prvky, určené k zasazování do stěny, jež je perforovaná desítkami drobných kruhových otvorů. Právě do ní mají děti jednotlivé tvary zasazovat.

Balkon místnosti je chráněný tak, aby děti nepřišly k úrazu, ale přesto si mohly vychutnat výuku venku.

Foto: Ekkachan Eiamananwattana

Výukové stěna na balkoně.

Foto: Ekkachan Eiamananwattana

Vše tak slouží dětem k tomu, aby mohly hravou a zábavnou formou rozvíjet ty nejdůležitější dovednosti, bez nichž se v dalším životě neobejdou - představivost, prostorovou orientaci, vnímání tvarů, někteří i barev atd.

Kromě toho se zde děti seznamují i s nejrůznějšími pachovými či sluchovými vjemy. Základem jsou ty, které znamenají nějaký druh ohrožení v každodenním běžném životě - například pach unikajícího plynu, zvuky nejrůznějších druhů vozidel, zvuky na křižovatce ve městě apod.

Jak sami architekti vysvětlují, kromě toho, že se jim podařilo vytvořit konkrétní třídu pro konkrétní školu, je jejich projekt i prototypem pro eventuální další podobná výuková zařízení zaměřená na multisenzorickou výuku.

Třída je i s balkonem velká 48 čtverečních metrů. Náklady na její zařízení činily 1 milion bahtů, tedy v přepočtu 771 tisíc korun.

Anketa
Líbí se vám třída pro nevidomé předškoláčky?
Ano, vypadá dobře
92.3 %
Docela ano
4.2 %
Nevím
0.8 %
Nic moc
0.6 %
Ne. Nelíbí se mi
2.1 %
Celkem hlasovalo 519 čtenářů.

Napište nám

Postavili jste dům, rekonstruovali byt nebo máte hezkou zahradu a rádi byste se pochlubili?

Napište nám do redakce na adresu: bydleni@novinky.cz.

 

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků