Odedávna patřily ke krásně zdobeným artefaktům truhličky na šperky. Ty patřily k výbavě každé dámy. Ukládaly se do nich prsteny, náhrdelníky, náramky, ale i dopisy a důležité dokumenty.

Šperkovnice z třešňového dřeva.

Šperkovnice z třešňového dřeva.

FOTO: Kryštof Kříž

Kdysi se k výrobě šperkovnic používala drahá dřeva, ve výplních se často požívala kromě řezeb a intarzií slonovina, želvovina, zříceninový mramor. Truhličky byly často vykládány drahými kameny - například polodrahokamy či zlatem a měly ryté motivy.

Imitace kvalitních materiálů

Dnes už lze poctivou vykládanou šperkovnici sehnat jen stěží. Výrobci slevují z nároků na materiál, čímž se značně snižuje životnost truhlic. Používá se umělý samet, imitace kůže a kov.

Pěkné kousky ale vyrábějí současní amatérští výrobci. Zajímavé jsou truhličky ze dřeva nebo vykládané působivou mozaikou.

Staré šperkovnice bývají mnohem kvalitnější

Staré šperkovnice mohou být i malým rodinným jměním, taková luxusní šperkovnice v renesančním stylu zdobená působivými smaltovanými plaketami s figurálními a rostlinnými motivy se v loňské aukci v Dorotheu vydražila za necelého půl miliónu korun.

Šperkovnice s laky ve stylu orientálních prací.

Šperkovnice s laky ve stylu orientálních prací.

FOTO: Kryštof Kříž


Šperkovnice byly vždy ozdobou movitějších domácností. Vyráběly je slavné evropské dílny - italské, jihoněmecké. Proslulé byly například práce mistrů z Augsburgu. Později se přivážely do Evropy šperkovnice až z Orientu.

 

Drobné truhličky, vyráběné od pradávna pro ukládání nejcennějších dámských i pánských šperků nebo dokumentů, bývaly právě díky svému obsahu bohatě zdobeny, a samy se stávaly šperkem mezi nábytkovými kusy. Martina Straková, kurátorka Moravské galerie v Brně

Východoasijské šperkovnice zdobily efektní laky. Mezi nejvzácnější historické kusy patří ty s florentskou mozaikou - náročnou výzdobou z drahých kamenů imitující obrazy krajin, květin a ptáků.

Šperkovnice ze sametu a s aplikacemi.

Šperkovnice ze sametu a s aplikacemi.

FOTO: Kryštof Kříž

Většina šperkovnic má malé rozměry, jen v desítkách centimetrů. U starších modelů nechybí zámky na klíčky, které nosily jejich majitelky neustále s sebou.

Truhličky zpracovávali mistři v oboru práce se dřevem a na jejich vzniku se podíleli i malíři, truhláři či šperkaři. "Často vycházeli z podoby velkých nábytkových kusů (truhel, kabinetů, skříní)," dodává kurátorka Moravské galerie v Brně Martina Straková.

Unikátní chebská intarzie využívala různé barevnosti dřev

Jednou z unikátních technik, používaných téměř výhradně na šperkovnice a luxusní kabinety, byla tzv. chebská práce. Jde o speciální druh intarzie - vykládání se provádí nikoli plochými, ale reliéfně zpracovanými kousky dřev.

Šperkovnice s motivy podzimních plodů a s výjevem lovu a polních prací. Cheb, konec 15. století. Použité je dřevo ořechové, javorové, topolové, jiné, chebská reliéfní intarzie, řezba, vlnitá lišta, kování, tunkový papír.

Šperkovnice s motivy podzimních plodů a s výjevem lovu a polních prací. Cheb, konec 15. století. Použité je dřevo ořechové, javorové, topolové, jiné, chebská reliéfní intarzie, řezba, vlnitá lišta, kování, tunkový papír.

FOTO: Moravská galerie v Brně

Využívalo se přirozené barevnosti dřev. Mezi nejdražší patřilo zelenkavé topolové dřevo. Nezvyklý barevný odstín způsobila houba, která napadla mrtvé dřevo. Tento způsob práce vznikl v 1. polovině 17. století a rozšířil se do Prahy i do Německa.

Sběratelství historických šperkovnic bylo populární za Rudolfa II.

Luxusní provedení šperkovnic budilo velký zájem u sběratelů umění už od rudolfínských dob, kdy zdobily tehdejší kunstkomory. Ta Rudolfova se ostatně v Evropě stala tou největší a nejproslulejší.

Šperkovnice s motivy Amfitrité a Neptuna, zátiším se zbraněmi a zajatci vznikla před rokem 1880. Použito je smrkové dřevo, zlacení i kov.

Šperkovnice s motivy Amfitrité a Neptuna, zátiším se zbraněmi a zajatci vznikla před rokem 1880. Použito je smrkové dřevo, zlacení i kov.

FOTO: Moravská gelerie v Brně

Dnes se na šperkovnice a kazety zapomíná. Přesto mohou být hezkým doplňkem interiéru. Lze do nich, kromě drobných cenností, ukládat také pohledy a dopisy. Podobné, jako jsou některé z našich ukázek, lze získat v zastavárnách a bazarech za přijatelnou cenu.

Výstava šperkovnic v Brně představuje cenné kousky

Výstava v Podestě Moravské galerie v Brně s názvem "Šperkovnice jako šperk" představuje působivý výběr šperkovnic, které patří do sbírky nábytku Moravské galerie v Brně.

Na expozici se můžete vydat do Podesty, nejnověji otevřeného výstavního prostoru na podestě hlavního schodiště Uměleckoprůmyslového muzea v Brně. Místo je vyhrazeno pro drobné výstavní projekty užitého umění a pro pohledy do dějin každodennosti. Vstup na výstavu je volný.