Hlavní obsah

Test Porsche Panamera Diesel: nejpomalejší, ale nejúspornější

Novinky, Martin Žemlička

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Dieselová Panamera patří sice v modelové řadě k nejpomalejším, oproti osmiválcovým benzínovým motorům ale nabídne poloviční spotřebu. Během dvou dnů jsme zjišťovali, jak jde dohromady spojení diesel a Porsche.

Článek

Pětimetrový luxusní sedan Panamera dostal logicky úsporný naftový motor. U modelu 911 by to bylo nemyslitelné, u Cayenne, potažmo Panamery jde o logický krok.

Popravdě, jde o druhý nejméně výkonný motor u současné produkce stuttgartského výrobce s obdobným výkonem jako u konkurenčních naftových sedanů typu Audi A8, BMW řady 7 nebo Mercedesu třídy S. I když v porovnání s nimi Porsche nemá navrch a v některých případech i ztrácí pár desetin vteřiny při zrychlení nebo nejvyšší rychlosti.

Osmiválec 4,2 TDI z koncernu VW byl zkrátka příliš velký a pod kapotu panamery se nevešel. Po nastoupení nás příjemně potěšil udávaný dojezd – 1100 kilometrů je velmi slušná hodnota (dieselová panamera má 80litrovou nádrž, při 15 litrech paliva se rozsvěcí kontrolka rezervy). Naopak nepotěší 120kilogramový nárůst hmotnosti v porovnání se základním benzínovým šestiválcem.

Luxus kam se podíváš

Uvnitř najde na sportovně tvarovaných, leč stále komfortních sedadlech čtveřice cestujících dost místa. Vzadu je dost prostoru pro kolena i hlavy cestujících. Jen nečekejte, že nad hlavou budete mít půl metru volného místa jako v Roomsteru – střecha Panamery se svažuje, takže velmi vysocí jedinci nebudou mít volného prostoru nazbyt. Vzadu jsou cestující každopádně hýčkáni – nechybí zadní dvouzónová klimatizace ani dostatek odkládacích prostorů na nápoje a drobnosti.

Trochu nám vadilo abnormální množství jednoúčelových tlačítek, vadou na kráse je také to, že displej s uživatelem nekomunikuje česky, ale německy či anglicky. Očekávejte perfektní dílenské zpracování i výběr použitých materiálů - za spoustu z nich musíte připlácet - třeba kožené provedení interiéru přijde na 108 500 korun.

Jak je na tom prostor pro zavazadla? Nákladová hrana kufru je vysoko a zavazadlový prostor samotný je dost mělký, přesto – jeho 432 litrů by ve většině případů mělo stačit. A pokud ne, zadní sedačky jdou sklopit do roviny, což u takto koncipovaného vozu příjemně překvapilo. Někomu se nelíbí "bachraté" pozadí panamery, design je však vždy subjektivní.

Motor z koncernu VW

Vznětový třílitrový šestiválec, který si Porsche "půjčilo" u koncernu VW, nabídne 250 koní (184 kW) v rozmezí 3800 až 4400 otáček za minutu. Nejvyšší točivý moment 550 Nm je k dispozici od 1750 otáček za minutu. Třílitr má přímé vstřikování common rail s piezoelektrickými vstřikovači (pracovní tlakem 200 MPa). Nechybí přeplňování pomocí turbodmychadla, oxidační katalyzátor a filtr pevných částic.

S osmistupňovou samočinnou převodovkou Panamera Diesel zrychlí z klidu na 100 km/h za, v luxusní třídě naftových sedanů nikterak oslňujících, 6,8 sekundy, maximální rychlost činí 242 km/h - škoda, že to není o 8 km/h více, obligátních 250 km/h vypadá přeci jenom lépe.

Po nastoupení nás příjemně potěšil udávaný dojezd – 1100 kilometrů je velmi slušná hodnota (dieselová panamera má 80litrovou nádrž, při 15 litrech paliva se rozsvěcí kontrolka rezervy). Naopak nepotěší 120kilogramový nárůst hmotnosti v porovnání se základním benzínovým šestiválcem.

Vysoká cena

Není až takový problém jezdit v praxi za 8 litrů nafty na sto kilometrů, při troše snahy umí být tato panamera ještě o jeden litr úspornější. Svůj podíl na tom má i skvěle pracující osmistupňová převodovka. Ve městě stoupá spotřeba k deseti litrům, standardně dodávaný systém start/stop nám však nepřišel moc komfortní, takže jsme jej po většinu doby měli vypnutý. Navíc, když se při volnoběhu zaposloucháte, nepřeslechnete dieselové klapání – utlumení není špatné, ale i tak bezpečně víte, k jakému stojanu máte u čerpací stanice zajet.

V porovnání s konkurencí je panamera drahá. A to ještě základní cenu zvyšuje množství lákadel z příplatkové výbavy (automobil, který Novinky.cz dostaly k testu, stál bezmála tři milióny korun). Dieselový šestiválec je ale dobrou, ekonomickou volbou, dá-li se u takto drahého auta říct. Škoda jen, že nenabídne větší výkon než přímá konkurence.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:2967 ccm, šestiválec, vznětový, turbo
Max. výkon:184 kW (249 k) při 4400 ot./min
Max. točivý moment:550 Nm od 1750 ot./min.
0 - 100 km/h:6,8 s
Nejvyšší rychlost:242 km/h
Průměrná spotřeba:6,5 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1955 kg
Poháněná náprava:zadní
Cena základní verze:1 819 166 Kč

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám