Hlavní obsah

Vstřikovací systém Common Rail

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Profimedia.cz
Článek

Systém přímého vysokotlakého vstřikování paliva používaný u vznětových motorů Common Rail znamená společné potrubí, jedná se o celosvětově nejrozšířenější systém vstřikování paliva u vznětových motorů.

Soustava se skládá z vysokotlakého čerpadla a zásobníku paliva, který je společný pro všechny válce. Palivo je dopravováno vysokotlakým čerpadlem do zásobníku, tlak v zásobníku je přibližně 200 MPa v závislosti na typu a provedení. Ze zásobníku je palivo rozvedeno k jednotlivým vstřikovačům ve válcích. Celý proces vstřikování paliva je řízen elektronikou pomocí elektromagnetických ventilů ve vstřikovačích. Palivo je přesně dávkováno podle zatížení motoru tak, jak určí program řídicí jednotky. Hlavnímu vstřiku paliva předchází tzv. předvstřik malého množství paliva.

Díky vysokému a stálému tlaku paliva v potrubí je palivo lépe rozptýleno ve válci a směs lépe hoří. Tím je dosaženo vyšší účinnosti pracovního cyklu motoru. Výhoda motorů s vysokotlakým přívodem paliva je vyšší výkon, zvýšený točivý moment a snížená spotřeba paliva. Motor se systémem Common Rail se také vyznačuje tišším chodem.

Systém Common Rail je neustále vyvíjen a zdokonalován. Jeho první generace dosahovala vstřikovacích tlaků kolem 160 MPa. Druhá generace zvýšila vstřikovací tlak až na 200 MPa.

Články k tématu