Hlavní obsah
Suzulight SF bylo prvním automobilem značky Suzuki. Foto: Suzuki

Suzuki slaví 110 let. Začínalo od aut velmi daleko

Jak souvisí tkalcovské stavy s automobily? V drtivé většině případů nijak – až na jediný, na japonskou firmu Suzuki. Ta totiž zprvu vyráběla právě tkalcovské stavy; v říjnu roku 1909 byla založena Mičiem Suzukim pod názvem Suzuki Loom Company. Stalo se tak ve vesnici Hamamacu v prefektuře Šizuoka na ostrově Honšú.

Suzulight SF bylo prvním automobilem značky Suzuki. Foto: Suzuki
Suzuki slaví 110 let. Začínalo od aut velmi daleko

Třebaže Suzukiho firma na tkalcovské stavy byla úspěšná, ve 30. letech 20. století začala na základě poptávky zákazníků pracovat na malých automobilech. V roce 1939 měla hotové dva prototypy, které byly poháněné čtyřdobým čtyřválcem s kapalinovým chlazením, objemem necelého 0,8 litru a výkonem 13 koní. Se začínající druhou světovou válkou však vláda označila civilní osobní auta za nedůležitá a vývoj zastavila.

Firma Suzuki byla v roce 1909 založena jako výrobce tkalcovských stavů. Tohle je jeden z nich.

Foto: Suzuki

Po válce se firma Suzuki vrátila k tkalcovským stavům a byznys vzkvétal tím spíš, že americká vláda posvětila vývoz bavlny do Japonska. Domácí textilní průmysl tedy stavy potřeboval. Jenže v roce 1951 přišel krach trhu s bavlnou.

Suzuki se tedy rozhodl vrátit k motorovým vozidlům; po válce Japonsko potřebovalo levné způsoby přepravy a řada firem prodávala malé spalovací motory, které si lidé připevňovali k bicyklům.

První sériově vyráběné motorové vozidlo firmy Suzuki bylo motokolo, zvané Power Free.

Foto: Suzuki

Spíš než aby je kopíroval, postavil vlastní stroj a nazval ho Power Free. Nebyla to skutečná motorka, spíš motokolo – jezdec mohl šlapat jako na kole, nebo mu ve šlapání mohl pomáhat motor, anebo mohl motor hýbat strojem sám. Byl to dvoutakt o objemu 36 ccm.

Výroba automobilů na sebe nenechala dlouho čekat. Zkraje roku 1954 začala firma pracovat na dvoustopém vozidle; zvažovala koncepci motoru vpředu a pohonu zadních kol, nebo „vše vzadu”, kterou ve světě proslavil Volkswagen Typ 1, řečený Brouk.

Nakonec ale svůj vůz založila na Lloydu 400, vyráběném německým Borgwardem, a nazvala ho Suzulight SF od Suzuki Four-wheel car, tedy čtyřkolové auto Suzuki. Mělo motor vpředu napříč – dvoutaktní dvouválec o objemu 360 ccm, takže vůz plnil předpisy nejmenší japonské kategorie aut keidžidoša, dnes známé jako kei cars – a pohon předních kol.

Suzulight měl řadu verzí, tohle je minidodávka Carry z roku 1968.

Foto: Suzuki

Původní SF bylo v roce 1959 nahrazeno modelem TL. Jeho výrobní linku záhy zničil tajfun Vera, ale automobilka byla schopna během čtyř měsíců postavit novou výrobní linku, modernější a s větší kapacitou.

Suzuki LJ10 bylo prvním kei carem s pohonem všech kol. Patřilo k prvním autům, která měla jméno Suzuki, nikoliv Suzulight.

Foto: Suzuki

Koncem 60. let přestalo Suzuki používat pro svá auta jméno Suzulight a začalo s výrobou modelu LJ10, který byl první japonským kei carem s pohonem všech kol. Vývoj nebyl jeho vlastní, Suzuki odkoupilo práva na HopeStar ON360 poté, co automobilka Hope Motor Co. prodala asi 15 kusů a provedlo pár úprav. Tento vůz byl předchůdcem veleúspěšného malého offroadu Jimny.

Dnes je Hamamacu osmisettisícovým městem a firma Suzuki prodává auta i motorky po celém světě. Jen automobilů loni prodala přes tři miliony.

Podívejte se na aktuální nabídku nových i ojetých aut Suzuki na Sauto.cz.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků