Hlavní obsah
Nový systém výběru mýta od vozidel těžších než 3,5 tuny už nebude potřebovat mýtné brány (na snímku). Foto: Jan Handrejch, Právo

Stát chystá tvrdá opatření proti objíždění nově zpoplatněných silnic

Obavy obcí ze zvýšení provozu po rozšíření mýtného systému pro vozidla těžší než 3,5 tuny na některé úseky silnic prvních tříd od začátku příštího roku má rozptýlit zákaz sjezdu kamionů na silnice druhých a třetích tříd. Nezpoplatněné úseky silnic prvních tříd mají být sledovány.

Nový systém výběru mýta od vozidel těžších než 3,5 tuny už nebude potřebovat mýtné brány (na snímku). Foto: Jan Handrejch, Právo
Stát chystá tvrdá opatření proti objíždění nově zpoplatněných silnic

S plánovaným enormním rozšířením mýtného systému na českých silnicích se pojí obavy měst a obcí, že nákladní auta budou nově zpoplatněné úseky silnic prvních tříd objíždět po silnicích nižších tříd.

„Zpoplatnění dalších jedniček vyžene tranzitní dopravu na silnice druhých a třetích tříd, což by znamenalo horší bezpečnost v obcích a zničené silnice,“ uvedl v minulosti předseda Svazu měst a obcí ČR František Lukl.

Stát tyto obavy mírní připravovaným zákazem sjezdu kamionů na silnice druhých a třetích tříd. Takový krok si vyžádá změnu zákona, kterou ministerstvo připravuje a hodlá ve Sněmovně předložit jako poslaneckou iniciativu. Ovšem do řady měst, jako např. Prachatic nebo Moravského Krumlova, vedou jen silnice druhé třídy.

Nezpoplatněné úseky silnic prvních tříd bude ministerstvo dopravy po zavedení změny sledovat. "Pokud to bude mít dopad na životy občanů, po šesti měsících bych provedl změnu vyhlášky a rozšířil zpoplatnění i na tyto dosud nezpoplatněné úseky, což je přibližně 900 kilometrů," uvedl Kremlík.

Nový systém výběru mýtného má platit od 1. prosince; ministr proto vyzval dopravce, aby si vyzvedávali palubní jednotky, které mají pohyb nákladních aut monitorovat. Obce podle něj mají v co nejkratší době úseky, na nichž kamiony nechtějí, vybavit potřebnými značkami.

Rozšíření počtu i délky stávajících zpoplatněných silnic je naplánováno o měsíc později na 1. leden 2020, a k dálnicím a zhruba 200 kilometrům silnic prvních tříd přibude dalších 885 kilometrů. Z velké většiny to budou silnice prvních tříd, např. I/35 mezi Hradcem Králové a Mohelnicí, I/38 mezi Poděbrady a Jihlavou nebo I/20 mezi Plzní a Českými Budějovicemi.

Obce podle Lukla žádají, aby dopravci dostali povinnost monitorovací palubní jednotky nevypínat po celou dobu jízdy po území Česka, což by ukázalo, zda se zpoplatněným úsekům nevyhýbají. Podle Kremlíka je to možné, obdobná forma sledování jízd se používá na Slovensku. Zda tuto možnost do novely zahrne, ale neuvedl. Lukl po jednání novinářům řekl, že obce také chtějí, aby se v listopadu a prosinci počty kamionů podrobně sledovaly tak, aby bylo možné po zavedení změn jasně říct, jaké mají dopady.

Do nového mýtného systému se po prvním týdnu zaregistrovalo 38 tisíc vozidel od čtyř tisíc dopravců. Registrace zatím brzdí právní spory kolem mýta, většina z registrovaných jsou velké dopravní firmy, malí dopravci vyčkávají. Vyplývá to z informací budoucího správce mýta, společnosti CzechToll. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže minulý týden zatím nepravomocně zakázal plnění mýtné smlouvy, a to s ročním odkladem. Stát proti tomu podá rozklad.

Konsorcium CzechToll/SkyToll vystřídá na pozici správce mýta firmu Kapsch. Konsorcium loni uspělo v tendru s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz. Současnou mikrovlnnou technologii nahradí satelitní systém.

Další z opatření, o nichž vládní koalice jedná, je zákaz jízdy kamionů v neděli s tím, že dopravci by měli možnost dojezdu na místo vykládky, řekl novinářům Babiš. O úpravách provozu kamionů bude tento týden jednat se sdružením dopravců ČESMAD.

yknivoNumanzeSaNyknalC

Výběr článků