Hlavní obsah

Evropské přístavy jsou před rozhodnutím o clech přecpané zbožím

2:33
2:33

Poslechněte si tento článek

Nejistota kolem obchodní dohody Evropské unie se Spojenými státy ucpala evropské přístavy. Pokud se do 9. července nepodaří vyjednat podmínky obchodování, uvalí americký prezident Donald Trump cla na dovoz z EU až ve výši 50 procent. Evropa chce reagovat odvetnými cly. Obchodníci se předzásobují a přístavy jsou plné.

Foto: Profimedia.cz

Loď s kontejnery v německém Hamburku

Článek

Říční čluny čekají celé dny, kontejnerové lodě čelí dlouhým prodlevám. Nejhůř jsou na tom velké přístavy v Rotterdamu, Antverpách a Hamburku. Spolu s nízkou hladinou řek způsobila situace nejhorší přetížení od koronavirové pandemie. Potrvá nejméně několik měsíců, uvádí ve své analýze britský list Financial Times.

„Všechny velké uzly přetékají,“ řekl listu Caesar Luikenaar, ředitel rejdařské společnosti WEC Lines. Dodal, že řada přístavů je na hraně kapacity. K přetížení z dob pandemie přirovnal současný stav Albert van Ommen, šéf logistické skupiny Euro-Rijn.

Potíže jsou dalším úderem pro globální logistický systém, který firmám umožňoval držet ve skladech minimální zásoby s jistotou, že je pravidelné lodní linky včas doplní.

Na nakládku v Antverpách čekají čluny průměrně 66 hodin, v Rotterdamu 77 hodin, varovala klienty německá společnost Contargo. V Antverpách lodě vykládají zboží se zpožděním tří až pěti dnů. „Čluny nemohou naložit včas, protože námořní loď dorazila pozdě. A zákazník dostane zboží se zpožděním,“ uvedl van Ommen.

Na Rýně, který je hlavní říční tepnou do středu Evropy, komplikuje dopravu nízká hladina po suchém jaru. Současně se přístavy potýkají s přeskupením aliancí rejdařů poté, co dvě největší kontejnerové linky, švýcarská MSC a dánská Maersk, ukončily spolupráci. Linky proto mění jízdní řády a terminály.

Růst dovozu z Asie

Evropské přístavy se snaží vypořádat i s rostoucím dovozem z Asie, který do Evropy přesměrovala vysoká americká cla. Analýza Financial Times odhaduje, že množství kontejnerů z Asie do Evropy meziročně narostlo o sedm procent.

V Rotterdamu teď musí lodní společnosti sloužící evropskému trhu trávit místo tří dnů až týden sběrem kontejnerů z různých terminálů. „Řešení zabere roky,“ upozornil Luikenaar.

Obchodníci se obávají nových amerických cel. Trump již dříve pohrozil, že bez obchodní dohody uvalí 9. července padesátiprocentní cla na veškeré zboží z EU. Většina evropského zboží už teď čelí desetiprocentnímu clu, na automobily a autodíly platí 25 procent a na ocel a hliník 50 procent. Pokud k tomu Trump přistoupí, chystá Evropa odvetu.

Výběr článků

Načítám