Hlavní obsah

První Ford GT40 Roadster míří do aukce, má vynést až 200 milionů

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Ford GT40 je známý jako uzavřené dvoumístné závodní auto. V letech 1966-1969 porážel Ferrari v Le Mans. Ovšem ještě dříve vzniklo dvanáct prototypů, z nichž pět mělo otevřenou karoserii. Tento kousek je prvním z nich a zároveň vozem, který celá ta léta přežil v původní formě.

Foto: RM Sothebys

Ford GT40 Roadster GT/108

Článek

Z celkem dvanácti prototypů Fordu GT40 bylo sedm uzavřených a pět otevřených. Kousek s číslem šasi GT/108, který máme před sebou, je první z oněch pěti roadsterů.

A také má velmi dobře zmapovanou historii. Víme tedy, že byl dokončen v březnu roku 1965 s osmiválcem specifikace Cobra o objemu 4,7 litru. Ještě v březnu toho roku procházel testováním na Silverstonu a pak putoval do USA, firmě Shelby American.

Foto: RM Sothebys

Ford GT40 Roadster GT/108

Ve smlouvě stálo, že import je „dočasný s účelem testování”. Jenže Carroll Shelby byl známý tím, že se často pohyboval na hraně pravidel, a tak nepřekvapí, že si chtěl vůz nechat, jak dlouho to jen půjde.

Hlavní náplní práce tohoto kousku byly v následujících měsících promoční a exhibiční akce; v roce 1965 obrazil vůz několik závodů a přehlídek. V srpnu také jezdil jako safety car na okruhu Candlestick Park - a pilot Lew Spencer s ním byl skoro stejně rychlý jako závodníci.

Foto: RM Sothebys

Osmiválec má objem 4,7 litru.

Na podzim toho roku se z GT/108 stala testovací mula pro GT40 série J a X. Ty pak byly základem GT40 Mark IV, která vyhrála Le Mans v roce 1967. Po pár letech jako předváděcí vůz a „poutač pozornosti”, pár dalších uskladnění a instalaci nového 4,7l motoru se vůz v roce 1983 dostal ke sběrateli Tomovi Congletonovi z Kansasu.

Ten mu dopřál kompletní renovace s důrazem na to, aby bylo co nejvíc součástek zachováno originálních. Odmítal jakékoliv úpravy a vylepšení, a to i přes fakt, že se s vozem účastnil závodů a nebyl schopný dojíždět na prvních místech.

Právě díky tomu ale byl vůz zachován v originálním stavu téměř celou dobu své existence. Jediná větší odchylka byla příď v matné černé barvě od podzimu 1965 do konce 70. let.

Foto: RM Sothebys

Příď byla pár let černá, dnes je v původní bílé barvě.

V roce 2003 proběhlo „zásadní mechanické osvěžení”, jinými slovy velký servis, a ještě v tom roce vůz vyhrál svou třídu na Pebble Beach Concours d'Elegance. Stejnou cenu získal i v roce 2010 na výstavě Quail a v roce 2013 na Amelia Island Concours d'Elegance.

Následující rok vůz změnil majitele, a to za 6 930 000 dolarů, tedy tehdejším kurzem 156,7 milionu korun. Prodával ho tehdy dům RM Sotheby's, stejný, který zprostředkovává prodej nyní. Tentokrát ale odhaduje cenu výše - mezi 7 a 9 miliony dolarů, tedy 161,3 a 207,4 milionu korun. Aukce proběhne v kalifornském Monterey 15., nebo 16. srpna letošního roku.

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám