Hlavní obsah
Ilustrační foto Foto: Nokian Tyres

Připravte auto na zimu, přezout pneumatiky mnohdy nestačí

Během přípravy auta na zimu je sice nejdůležitější přezout, nad rámec toho však rozhodně není od věci věnovat se i dalším částem vozu. Před nejnáročnějším obdobím pro provoz auta jde o bezpečnost, ale i ušetření pozdějších výdajů.

Ilustrační foto Foto: Nokian Tyres
Připravte auto na zimu, přezout pneumatiky mnohdy nestačí

Pneumatiky

Od 1. listopadu je povinné užití zimních pneumatik, které poznáte podle alpského symbolu s vločkou či podle písmen M+S na bočnici. Alespoň v případě souvislé vrstvy sněhu a ledu na vozovce či pokud lze takové podmínky předpokládat. S výjimkou silnic opatřených značkou povinná zimní výbava, kde od 1. 11. do 31. 3. zimní pryže musíte mít, i kdyby nastaly tropy.

Důležitý je i výběr samotné pneumatiky. O vlastnostech daných modelů napoví každoroční rozsáhlé testy. Je však na místě si také ujasnit, že zimní pryže se dělí i podle regionů, do kterých jsou určeny.

Každá zima na světě je specifická, stejně jako ta středoevropská s množstvím břečky a proměnlivými podmínkami. V kontinentální Evropě se také jezdí rychleji než třeba ve Skandinávii, středoevropské směsi tak bývají tvrdší.

„Platí, že pneumatiky jsou vždy otázkou určitého kompromisu,” vysvětluje Marko Rantonen z vývoje Nokianu. To, co si budete u středoevropských gum pochvalovat na dálnici, ale nemusí být ideální na čistém ledu - a naopak.

Příkladem za všechny je finská značka Nokian, jejíž testovací centrum za polárním kruhem u města Ivalo jsem navštívil, abych poznal rozdíl mezi modely Hakkapeliitta a Snowproof.

Testovacímu centru za polárním kruhem u finského Ivalo se přezdívá Bílé peklo.

Foto: Nokian Tyres

Jsou to obě zimní pneumatiky a obě seženete i v České republice, ovšem první, s o poznání složitějším názvem, jsou určeny zejména do složitějších skandinávských podmínek.

Lepší ovladatelností na ledě a v hlubokém sněhu díky měkčí směsi a agresivnějšímu dezénu obětují něco z jiných vlastností kontinentální varianty Snowproof, která se tak do české zimy hodí o poznání lépe.

Pneumatiky pro severské trhy jsou na ledu o poznání lepší...

Foto: Nokian Tyres

...i finská značka Nokian ale přiznává, že pro podmínky střední Evropy je lepší volit například model Snowproof, který je speciálně určen pro naše podmínky.

Foto: Nokian Tyres

Vzhledem k mírným zimám se nabízí i varianta s celoročním obutím, které má alpský symbol a splňuje tak zákonné podmínky pro použití ve zmíněném období.

Výrobci se ale shodují na tom, že celoroční pneumatiky mají své specifické použití. „Tyto pláště jsou výhodné pro motoristy, kteří v průběhu celého roku jezdí méně a na kratší vzdálenosti. Jejich nespornou výhodou je časová i finanční úspora, avšak řidiči nesmí zapomínat, že jde o kompromisní řešení, které kombinuje letní a zimní pláště a má svá omezení,“ uvádí Magda Nagy z Continental Barum.

Ovšem extrémy počasí, ve kterých univerzály nefungují nikdy ideálně, potkáme všichni, jak upozorňuje Martin Dražík z českého zastoupení Nokian Tyres. „Obecný trend je sice oteplování, které je však doprovázeno extrémním počasím, například v létě tropickými dny. V takových extrémech celoroční pneumatiky nemohou zajistit stejné bezpečí jako zimní a letní pneumatiky, které s takovými extrémy již počítají,“ říká Dražík.

„Zima může být sice mírná, ale pak přijde několik extrémních dní se sněžením nebo silnými mrazy po dešti, kdy se vytvoří náledí, a celoroční pneumatiky budou mít problém situaci zvládnout. Celoroční pneumatiky tedy doporučujeme například pro druhé auto v domácnosti, tedy v případě, že pro extrémní situace nebo extrémní počasí mám možnost využít jinou alternativu,“ doplňuje Dražík.

Karoserie

Antikorozní ochrana je sice u moderních vozů docela jinde, než tomu bylo před pár desítkami let, ovšem mírná poškození umí odhalit plech a umí ji spustit dříve. Před zimou, kdy vůz na pár měsíců ponoříme do „solných lázní” českých silnic, se vyplatí zkontrolovat různá zákoutí na karoserii a zkonzultovat opravy drobných poškození.

Lak na karoserii je vhodné před zimním obdobím řádně umýt a nechat navoskovat. Během mytí v zimě se vám díky tomu bude také lépe zbavovat nečistot.

Akumulátor

Zkouškou během provozu v nízkých teplotách prochází akumulátor. Roztočit studený motor není nic jednoduchého, navíc když s klesajícími teplotami jdou dolů i možnosti baterie. Ta je v dnešních moderních autech dále zatěžována rozsáhlou elektronickou výbavou či systémem start-stop.

Akumulátor v motorovém prostoru auta

Foto: Marek Bednář, Novinky

Pokud jste zaznamenali obtížně starty už na podzim, s výměnou akumulátoru před zimou neváhejte. Kondici autobaterie lze zkontrolovat zátěžovým testem. Ten si lze nechat udělat buď v servisu, nebo si můžete tester pro tyto případy pořídit i sami.

Vidět a být viděn

Dny jsou kratší, mlhy častější a celková viditelnost na silnicích klesá. Věnovat pozornost je tedy na místě i světlometům a svítilnám. S pomocí druhého pozorovatele či šoféra zkontrolujte správnou funkci všech světelných zdrojů, včetně mlhovek či směrovek.

Ústřední automotoklub doporučuje nechat si seřídit světlomety, což je v profesionálním servisu práce na pár okamžiků. Jde o činnost jen za pár set korun, ale zajistí, že nikoho nebudou světla nepříjemně oslňovat a vy budete mít dobrý výhled díky správnému osvětlení vozovky před vámi.

Stěrače

S mlhou a deštěm souvisí i stěrače. U nich je nejdůležitější kondice stíracích gumiček. Většina má životnost tak rok, dva; že jsou opotřebené, poznáte podle toho, že pískají, skáčou po skle nebo vodu místo stírání rozmazávají.

Příčinou degradace gumiček jsou vysoké a nízké teploty, ale i škrábání ledu z čelního okna, který si řidič dostatečně neočistil. Myslete na to, až budete ráno pospíchat.

Vyměnit stěrače či přímo jen gumičky lze v domácích podmínkách celkem snadno.

Kapaliny

Většině motoristů se jednou za čas přihodí, že jim zamrzne kapalina do ostřikovačů. Ranní mrazy umí překvapit již na podzim, a tak je dobré přejít na zimní směs co nejdříve.

Pokud doléváte do chladicího okruhu demineralizovanou vodu kvůli netěsnosti ve vedení chladicího okruhu, měli byste myslet na to, že tímto způsobem měníte koncentraci chladicí kapaliny. Snižuje se tím její schopnost odolat zamrzání. Pro tyto případy je dobré si nechat zkontrolovat teplotu zamrzání chladicí kapaliny pomocí hustoměru. V autoservisu, či opět svépomocí.

Myslet je dobré i na motorový olej. Po studených startech potřebuje motor tuto kapalinu v co možná nejlepší kondici. S pravidelnou výměnu tedy před zimou není dobré otálet.

Při výměně dbejte také na správný typ oleje, dodržujte doporučení výrobce. První číslo v označení, například „5W-30”, je doplněné písmenem „W“, což je zkratka pro winter, zima. Toto číslo, typicky od 0 do 25, označuje viskozitu oleje při nízkých teplotách. Čím je číslo vyšší, tím je olej hustší a hůř maže za studena.

Výbava do kufru

Pokud tomu vládní nařízení a situace kolem koronaviru půjdou naproti, většina motoristů se vydá i na hory, do těžších podmínek. I když v České republice nenajdete zrovna snadno tak opuštěnou silnici a extrémní podmínky, základní sadu do zimních podmínek do zavazadelníku je dobré mít.

Obsahovat může řetězy na kola, skládací lopatku, škrabku na led, smetáček. Čím dál vzácnější je v nových autech sada plnohodnotná, ale i dojezdové rezervní kolo. Pokud ji v autě máte, zkontrolujte její stav. Pokud nikoli, před zimní cestou na hory či venkov se vyplatí nad ní popřemýšlet.

Ústřední automotoklub uvádí, že testy, které provedly partnerské automotokluby potvrdily, že náhradní lepící sady jen ve výjimečných případech zajistí kvalitní zacelení díry v plášti, a to jen do šíře proražení 2 mm. Větší poškození samolepící sady vůbec nezvládnou.

Nezapomeňte ani na deky, pokud možno plnou nádrž a něco trvanlivého k snědku a pití. Nikdy nevíte, co vás po cestě v zimních podmínkách může potkat.

yknivoNumanzeSaNyknalC
Sdílejte článek

Reklama

Výběr článků