Hlavní obsah

Poslední lotusy Elise, Exige a Evora sjely z výrobní linky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Po 26 letech končí výroba Lotusu Elise a končí také modely Exige a Evora, aby udělaly prostor emiře a evije. Za tu dobu jich vzniklo více než 53 tisíc kusů, to je téměř polovina celého objemu výroby automobilky Lotus za 73 let fungování.

Foto: Lotus, Novinky

Poslední lotusy Evora, Elise a Exige (zleva).

Článek

Před startem výroby Lotusu Emira, který bude posledním lotusem poháněným výhradně spalovacím motorem, skončila výroba dvou aut na jedné platformě, kterou automobilka z anglického Hethelu používala od roku 1996 a na níž Elon Musk postavil svou automobilku, a také modelu Evora. Éra modelů Elise, Exige a Evora se před Vánoci uzavřela finálními vyrobenými kusy, které zůstanou v muzeu automobilky.

Konec jedné éry. Lotus Elise a Exige se loučí finální edicí

AutoMoto

Zmíněná platforma se poprvé objevila v modelu Elise v roce 1996. Kromě tohoto lotusu na ní ovšem stál i Opel Speedster a Vauxhall VX220. Koncern GM se totiž finančně podílel na modernizaci platformy pro přísnější evropské nárazové testy.

Foto: Lotus, Novinky

Poslední Lotus Elise.

V roce 2008 odstartovala výroba první Tesly Roadster – prvního auta dnes světoznámé automobilky Tesla. Roadster stál právě na této platformě a byl také prvním sériově vyráběným elektromobilem, který smí na silnice, má lithium-iontovou baterii a zvládne ujet více než 200 mil (320 km) na jedno nabití.

Další významné auto na této platformě je Hennessey Venom GT. Ten je v rozvoru o něco delší, neboť ho místo čtyřválce pohání sedmilitrová V8 se dvěma turbodmychadly, která dává 1261 koní a 1566 Nm. Vznikl ve 13 kusech (ano, třinácti) v letech 2011–2017.

Foto: Lotus, Novinky

Poslední Lotus Exige.

Poslední elise byla verze Sport 240 Final Edition ve žluté barvě jako 35 124. vyrobený kus. Posledním exigem byla varianta Cup 430 Final Edition v závodní zelené a byl to 10 497. vyrobený exige od roku 2000, kdy přišel prvně na trh.

Výroba větší evory s šestiválcem a dvěma nouzovými zadními sedačkami skončila také. Poslední kousek je šedé GT430 Sport a je 6117. evorou vzniklou od roku 2009, kdy se tento model objevil.

Foto: Lotus, Novinky

Poslední Lotus Evora.

S celkovým počtem vyrobených 51 738 kusů tato tři auta tvoří téměř polovinu všech lotusů, které automobilka za svou 73letou historii vyrobila. Souhrn aut vyrobených na platformě Elise a Exige je ale větší. Přidáme-li zhruba 7200 Opelů Speedster a Vauxhallů VX220, dále 2515 Tesel Roadster a řadu specialitek přímo od Lotusu, např. 340R, Europa S nebo 2-Eleven, dostaneme se na celkem 56 618 aut, říká tisková zpráva automobilky.

„Tato ikonická auta byla nejen velkou součástí 73leté historie Lotusu, ale také byla denně přítomná v mém životě. Spolu s designovým týmem jsme těmito auty žili 26 let. Budou nám chybět, ale je to podobně jako s Vánocemi, když jedny skončí, začínáme se těšit na další, a to se děje nyní s evijou, emirou a Typem 132,“ nechal se slyšet šéfdesignér Lotusu Russell Carr.

Foto: Lotus, Novinky

Poslední lotusy Evora, Elise a Exige (zleva).

Reklama

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám