Hlavní obsah

Nové crash testy: Fabia má pět hvězd, Renault Zoe žádnou a nejlevnější elektromobil jen jednu

Nová sada testů Euro NCAP dokazuje, že auto starší konstrukce v nových testech nedopadne dobře, jak ukazují Renault Zoe a Dacia Spring. Naopak i levné auto může získat pět hvězdiček, což je případ Škody Fabia.

Foto: Euro NCAP

Renault Zoe – náraz celou přídí do pevné překážky

Článek

V dnešní době je obvyklé, že nová auta ve verzích pro evropský trh získávají v nárazových testech organizace Euro NCAP plný nebo téměř plný počet hvězdiček. Jednoho tedy udiví, když Renault Zoe a Dacia Spring získají žádnou, resp. jedinou hvězdičku.

Říkají to výsledky čerstvé sady testů, v níž Euro NCAP poslalo proti „zdi“ – ve skutečnosti proti různým překážkám – celkem dvanáct aut. Z nich sedm získalo plný počet hvězdiček včetně nové Škody Fabia či Volkswagenu Caddy a tři další získaly hvězdičky čtyři.

Výsledky nejnovější sady testů Euro NCAP
ModelHvězdičkyOchrana dospělýchOchrana dětí vzaduBezpečnostní elektronika
BMW iX*****91 %87 %81 %
Dacia Spring*49 %56 %32 %
Fiat 500e****76 %80 %67 %
Genesis G70*****89 %87 %88 %
Genesis GV70*****89 %87 %87 %
Mercedes-Benz EQS*****96 %91 %80 %
MG Marvel R****80 %75 %80 %
Nissan Qashqai*****91 %91 %95 %
Nissan Townstar/Renault Kangoo****78 %87 %72 %
Renault Zoe43 %52 %14 %
Škoda Fabia*****85 %81 %71 %
Volkswagen Caddy*****84 %82 %79 %

Jak je ovšem možné, že Renault Zoe, který v předchozím provedení získal pět hvězdiček, má po modernizaci najednou nulu? Důvodů je několik. Jednak písmena NCAP znamenají New Car Assessment Programme, tedy Program hodnocení nových aut, a zoe není tak úplně nové auto.

Test omlazeného Renaultu Zoe: Konečně moderní elektromobil

AutoMoto

Jeho současné provedení je jen facelift, model se prodává od roku 2013 a od té doby se požadavky hodnocení posunuly, především ty elektronické. „Každých pár let se požadavky Euro NCAP zvyšují tak, aby přiměly automobilky víc se snažit. Pokud mají všichni pět hvězdiček, musíme nároky zvýšit,“ odůvodňuje změny Matthew Avery, člen představenstva Euro NCAP.

Zoe například nemá v základní výbavě automatické nouzové brzdění (to ale od března 2022 má do základní výbavy přibýt) nebo hlídače jízdních pruhů, což jeho hodnocení samozřejmě sráží. Ovšem i ochrana pasažérů při nárazu je slabá – například boční airbag na rozdíl od verze před modernizací nechrání hlavu a trup řidiče, ale jen jeho trup. Organizace také vyzdvihuje riziko pro hrudník řidiče a krky dětí na zadních sedačkách při čelní srážce.

Renault v reakci vydal prohlášení, že zoe „je bezpečné vozidlo, které splňuje všechny standardy bezpečnosti“ a že výbavu pro zlepšení aktivní bezpečnosti má od spuštění prodejů, byť za příplatek. „Zoe přišlo na trh v roce 2013 a dostalo pět hvězdiček v tehdejším hodnocení. Od té doby se pravidla změnila pětkrát. Se stejnou výbavou může vůz s každou změnou přijít až o dvě hvězdičky,“ pokračuje automobilka.

Dacia Spring má ceny pro český trh, je nejlevnějším elektromobilem

AutoMoto

Mizerný výsledek Dacie Spring, nejlevnějšího elektromobilu na českém trhu, je daný zejména výkonem v nárazových testech; i když tu boční airbag poskytuje ochranu řidičově hlavě, podle testů je velké riziko život ohrožujících zranění pro řidičův hrudník a hlavu cestujících vzadu, a také slabá ochrana hrudníku při bočním nárazu. Ostatně třebaže je to pro Evropu nové auto, ve skutečnosti se prodává pod názvy Kwid a City K-ZE v Asii od roku 2016.

Problémem je také chybějící bezpečnostní elektronika ve standardní výbavě. Jak podotýká automobilka v prohlášení, vůz odpovídá evropským homologačním předpisům, které tuto elektroniku nenařizují, alespoň prozatím.

Naopak novinka na trhu, Škoda Fabia čtvrté generace, získala pětihvězdičkové hodnocení.

Test Škody Fabia 1,0 TSI: Překvapivě všestranná

Testy

Fabia poskytuje dobrou nebo dostatečnou ochranu pro důležité části těla řidiče i cestujících vzadu v čelní i boční srážce, jediným drobným nedostatkem je absence středového airbagu, takže ochrana proti mrštění pasažéra na druhou stranu auta při boční srážce není tak dobrá.

Kromě těchto tří relativně levných aut automobilka hodnotila také několik modelů prémiových značek, u nichž by jiné než pětihvězdičkové hodnocení bylo ještě více na pováženou.

Nejlepší skóre co do procent získal u ochrany dospělých Mercedes-Benz EQS s 96 %, u ochrany dětí na zadních sedačkách shodně EQS a Nissan Qashqai s 91 % a u jízdních asistentů je nejlepší qashqai s 95 %. Kromě nich se přes 90 % dostalo alespoň v jedné kategorii také BMW iX, a to u ochrany dospělých s 91 %.

Anketa

Rozhodujete se při výběru auta podle výsledků nárazových testů?
Ano, silně
12,3 %
Přihlédnu k nim
24,3 %
Většinou ne, ale extrémní hodnocení na kteroukoliv stranu vezmu v potaz
47,6 %
Ne
15,8 %
Celkem hlasovalo 824 čtenářů.

Reklama

Související články

Česko má nový rekord dojezdu elektromobilu

Přesně 852,9 km na jedno nabití zvládla česká posádka za volantem Mercedesu EQS a stanovila tak rekord dojezdu elektromobilu v České republice. Pokus probíhal...

Výběr článků

Načítám